/ informationskampanj

När inte ens trafikskolan har koll på trafikreglerna...

Apropå gårdagens genomgång av kommentarsfält, här är en jag tänkte lyfta ut speciellt. Den tillhör en klassisk genre, ”privatperson läxar upp cyklister om trafikreglerna” och de dyker upp i nästan alla sammanhang där det handlar om just cyklister. Det brukar inte vara så noga med om det stämmer eller inte. Här är ett exempel från gårdagen (där sammanhanget alltså var Malin Blom på cykel som blivit påkörd av bilist som enligt vittnen kört mot rött, i bussfil, på cyklist och sedan smitit från platsen):

Screen Shot 06-21-15 at 03.33 PM Nej cyklister har inte ”väjningsplikt mot bilar” sådär i allmänhet, det är inte ”vid vite” förbjudet att använda ”bilars körfält” och det är inte förbjudet att cykla på övergångsställe.

Här ett annat, från Twitter:

Screen Shot 06-22-15 at 05.02 PMVar klämde skon? Jo, bilisten ifråga, som fann tid att ta upp mobilen och fota när hen körde, tyckte att:

Screen Shot 06-22-15 at 05.03 PMNu är det visserligen förbjudet för vuxna att cykla på trottoaren, oavsett hur ”logiskt” det känns, men hey, cyklister liksom.

Men det här handlade ju om random privatpersoner och som vi konstaterat massor med gånger är det inte så att alla kan trafikreglerna, ens de som tagit som sin mission att lära andra. Eller ens de som har körkort. Sådant är livet, inte mycket att göra åt.

Vilket raskt för mig över till det som skulle ha varit gårdagens post, nämligen den där skylten som Gävle kommun hade uppe ett tag, för att sedan plocka ner. Den har funnit ett helt nytt liv på internetz, där den delas friskt.

Nu också av en Stockholms många trafikskolor:

trafikskola”Visste ni detta mina tvåhjuliga vänner? Mitt svar är NEJ” var alltså budskapet. Hashtag trafikolycka.

Nej, det visste vi inte, min fyrhjuliga kamrat. Vad vi däremot visste är att skylten är felaktig och missledande. Skälet till att den valsar runt på internet, trots att den plockats ner av kommunen, är att den ger ett enkelt svar på en komplicerad fråga, att den är superenkel att dela och att det räcker med att lägga till ett passiv-aggressivt ”Ha! Det hade ni inte koll på!” så har man tvålat till alla dumma cyklister därute. Eller hur.

Och i det här fallet är kryddan att det är en frickin körskola som delat den – det vill säga de som utbildar framtidens bilförare.

Det här är viktigt. Vi har skrivit om det förut. Jag ska återkomma till det alldeles strax. Men först några korta rader om varför skylten är felaktig – för dem som inte läst våra tidigare inlägg:

För det första, om en instruktör från den aktuella körskolan kommer med sin elev och i bilen ska korsa en cykelbana som slutar i cykelöverfart – så säger lagen tydligt att de har väjningsplikt:

Trafikförordningens 3 kap:

61 a § Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.

Så redan där är körskolan ut och cyklar (HA!).

För det andra – fordon som svänger över cykelpassage ska också de lämna företräde. Transportstyrelsen visade det så här (men sedan september förra året gäller det cykelpassage, inte cykelöverfart – de har ju bytt namn):

Screen Shot 10-13-14 at 01.43 PMDet finns massor av andra exempel: en vanlig situation i Stockholm är att man har övervakade cykelpassager, det vill säga med trafikljus, där högersvängande trafik får grönt samtidigt med cyklister. Där gäller också väjningsplikt för korsande trafik enligt Trafikförordningens:

§60  En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelpassager.

Jag skrev förra gången i kommentarsfältet:

Utformar man en skylt som den här är gjord så förenklar man medvetet för att få ut ett budskap. Budskapet här är att det är cyklars ansvar att stanna oavsett omständigheter när de kommer ut på cykelöverfarter eller cykelpassager.

Det är fullständigt felaktigt och dessutom farligt, eftersom det ger bilister den felaktiga uppfattningen att det bara är att köra.

Och att cyklister får skylla sig själv, kanske jag ska tillägga.

Man kan tycka att en tokdelad skylt inte är något att gnälla över. Men dels, jo det är det. Det sprider en missuppfattning som utsätter cyklister för livsfara. Dels är det ju inte enda exemplet på när folk som borde veta bättre, inte gör det (minns till exempel Göteborgsposten som fortfarande tror att cyklister alltid har väjningsplikt i korsningar).

Och kanske viktigast: i trafiken krävs samspel – alla måste hjälpa åt för att vi alla ska komma hem till våra familjer, nära och kära, arbeten och affärer hela och rena.

Gävleskylten

Den här skylten är ett utmärkt exempel på motsatsen, den handlar om allt annat än samspel. Den vänder sig i praktiken bara till cyklisterna. Det budskap som når bilisten, är ”jag behöver inte stanna”. Jag behöver inte bry mig. Jag behöver inte samspela. Cyklisten ska stanna. ”Alltid” och ”javisst”.

Och budskapet är så förenklat och så attraktivt att till och med en körskola går på det. Samtidigt är alla utbildningsinsatser vi sett exempel på de senaste åren riktade uteslutande till… cyklisterna. Men det krävs fler än en part för att man ska kunna samspela. Och därför måste man rikta sig till alla trafikanter.

I resten av världen är det inte ovanligt:

Danmark och Australien hade utbildning i hur man öppnar bildörren (I Sverige vet inte ens alltid polisen att det är ett brott att dörra cyklister)

Storbritannien hade utbildning för taxiförare och för lastbilsförare.

I Chicago utbildar man sina poliser om cykling. Och bussförare.

Det var för några år sedan tal om en informationskampanj till lastbilsförare i Stockholm- eftersom högersvängande lastbilar är en av de stora trafikfarorna för cyklister – men den blev aldrig av. Privatbilister nås inte överhuvudtaget. Annat än när de tar körkortet och går hos… trafikskolor.

EDIT: På förekommen anledning: Ja, jag har körkort också och ja jag kör också bil regelbundet.

Läs också:
Krister Isaksson Rättning i leden
Cyklistbloggen: När kommer kampanjen riktad till motortrafikanterna?

Tipstack till Jonas Sten.

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer