I går twittrade Motormännen ut ett tweet om att cyklister kör mot rött:

motormännen 1

Och det låter ju som ett intressant förslag. Vi på Cyklistbloggen tycker att det är bra att alla trafikanter följer trafikreglerna (så blev till exempel filmen Jeroen hade med i sin artikel på SvD om rödljuskörande cyklister mest klickad den veckan) och vi har försökt skriva om de kloka människor som försökt hitta sätt att minska rödljuskörandet bland cyklister. Vi gillar ”#trafiksäkerhet” också.

Men när jag följer länken som Motormännen har i sitt tweet så handlar det egentligen väldigt lite om rödljuskörande cyklister.

Det visar sig att Motormännen tagit vid där deras tidning Motor slutade i höstas och ställt sig och privatspanat vid några rödljus.Via en gammal intervju med en Göteborgspolis försöker de koppla rödljuskörande cyklister till att cyklister inte följer trafikregler i största allmänhet, vidare till att cyklister blir skadade och dödade:

De flesta bilister i Stockholm, Göteborg och Malmö kan vittna om hur de nästan har krockat med en framfusig cyklist. En orsak är att antalet cyklister har ökat, en annan att många cyklister tar lätt på trafikreglerna.

(…)

Under sina tio år på Göteborgs gator har de två cykelpoliserna bötfällt 10 000 cyklister.

– Över hälften har kört mot rött.

(…)

Enligt statistik från Trafikverket har cykelolyckornas andel av skadade och döda i trafiken ökat. 1998 var 31 procent av alla omkomna eller svårt skadade i trafiken cyklister. 2010 hade andelen ökat till 34 procent.

– De flesta cykelolyckor är singelolyckor där cyklisten vinglar till, halkar eller liknande. Men de gånger cyklisten krockar med en bil är det nästan alltid cyklistens fel.

Fram träder bilden av cyklister som rödljuskörande dödsmemilsmarodörer som inte bryr sig om någon eller någonting. Det stämmer såklart inte.

Jag frågar Motormännen tre gånger på Twitter hur de gör kopplingen mellan rödljuskörande cyklister och skadade/dödade cyklister. Men jag får inget svar. Kanske för att det inte finns någon koppling, i varje fall inte vad jag sett.

Motormännen 2

Jag har inte heller sett något stöd överhuvudtaget för påståendet som polisen gör att det ”nästan alltid” är cyklistens fel när de krockar med en bil. Det är ett rätt allvarligt påstående, desto större skäl att underbygga det ordentligt. Men hey, vem behöver sånt när det gäller cyklister? De vet ju alla hur de är.

Men, åter till sakfrågan: Är det inte bra att minska antalet rödljuskörande cyklister? Jo, det är det såklart. Det är ju olagligt. Så, vad är det för fel på att utbilda cyklisterna? Ingenting, tycker vi. Men…

Motormännen säger själva att de utbildar bilförare på samma sätt:

motormännen 3

Där kan jag ju inte låta bli att reflektera att när nästan hälften av alla bilister kör för fort på 40-väg så verkar deras utbildning fungera sådär. Men även cykelorganisationerna sysslar redan med utbildning, så då borde ju allt vara frid och fröjd?

Det är ju nu heller inte så att cyklister i storstäder saknar trafikkunskap. Enligt den statliga cykelutredningen har 83% av dem redan vanligt körkort (92% i Stockholm). Utbildning verkar inte vara huvudproblemet.

Så här skrev Yimby Stockholm:

motormännen 4

På vilket Motormännen svarade:

motormännen 5

Det har de såklart alldeles rätt i. Vi på Cyklistbloggen tycker att alla ska följa lagen. Men Motormännen gav sig ju in i den här debatten under föregivningen att de ville minska rödljuskörandet. Då är det ju rimligt att man försöker förstå orsaken, istället för att bara säga att ”det är förbjudet, därför”.

Motormännen svarar:

motormännen 6

Nehe. Men, tänk, ändå innehåller deras artikel och tweet väldigt lite om hur infrastrukturen påverkar cyklisternas beteende. Och de kloka människor som faktiskt tittat på cyklisternas beteende vid rödljus har kommit fram till att infrastrukturen har väldigt mycket att göra med hur cyklister beter sig, något vi skrivit om en hel del här på Cyklistbloggen (inte bara vi förresten, SvD, SVT och Ekot är andra exempel)

Att grön våg är anpassad för bilister till exempel (när grön våg för cyklister infördes på Götgatan i Stockholm minskade rödljuskörandet direkt. EDIT: Från 70% till 10%), eller sånt här:

Alltså situationer där rödljuset överhuvudtaget inte känner av en cyklist, eftersom det är anpassat efter drumroll bilister.

Om man ärligt vill minska rödljuskörandet är ju det oerhört relevant att lyfta fram allt sånt här. Men det gör Motormännen inte.

Så här skrev jag:

motormännen 7

Men åtminstone på Twitter verkar de vara inne på att trafiksituationen för cyklister måste förbättras:

motormännen 11

Jättebra tänkte jag och svarade:

motormännen 8

Och fick det här helt bisarra svaret:

motormännen 9

Först förstod jag inte vad de menade, så jag svarade:

motormännen 10

För det är ju bra med låga hastigheter i stan. Sedan insåg jag att de inte menade bilar. De menade cyklister – att om Götgatan (idag med hastighetsbegränsning på 50 km/h) blev ”supercykelmotorväg” så skulle, håll i er, cyklisternas hastighet vara ett problem.

Är ni med? Jag hoppas fortfarande att jag missförstår dem, men hur införandet av en ordentligt cykelväg skulle kunna bidra till ökade farter på en bilväg förstår jag inte.

Varför riktar Motormännen in sig på just rödljuskörande cyklister, som ju alltså är ett brott som, mig veterligen, har väldigt lågt genomslag i olycksstatistiken? Varför inte alkoholpåverkade cyklister (som om jag minns rätt inte var helt ovanligt när det gällde singelolyckorna), eller cyklister som kör med packning på styret (som var vanligt förekommande orsak till singelolyckor)? Det svarar de såklart bäst på själva, men jag skulle våga gissa på att det i grunden har väldigt lite med trafiksäkerhet att göra.

Ett av skälen är förmodligen att det är ett regelbrott som är lätt att mäta, det är bara att hitta ett bra rödljus och räkna. Men jag tror det viktigaste skälet är att det är en regel med väldigt högt stöd hos Motormännens medlemmar, bilisterna. Bilister respekterar rödljus i betydligt högre grad än cyklister (och fotgängare). Att köra mot rött är nästan lika fult i bilistvärlden som det är att inte blinka ordentligt i en rondell.

Jämför det med stödet för att hålla hastigheten, ett brott som har oerhört stor påverkan på olycksstatistiken. Att bryta mot hastighetsbegränsningar ses inte som lika illa som att köra mot rött.

[![Inlägg på Polisen Södermalms Facebooksida](/content/images/2013/04/nog-kan-man-köra-lite-för-fort1.png)](/content/images/2013/04/nog-kan-man-köra-lite-för-fort1.png)Inlägg på Polisen Södermalms Facebooksida
 

UPPDATERAT: Så här säger Motormännens Stig-Björn Sundell om en föreslagen hastighetssänkning i Östersund i oktober förra året:

– Jag tycker att det är helt obefogat. Om man sänker från 50 till 40 så är det en för liten sänkning för att det ska göra någonting, man kommer fortfarande att hålla 50 km/h. Jag tycker att man generellt ska ha 50km/h som max i tätbebyggt samhälle, säger Stig-Björn Sundell som är vägombud för Motormännen i Jämtlands län.

”Ingen kommer följa lagen ändå, så då är det dumt att ändra på något”. Joråsatt.

Att sikta in sig på just rödljuskörning är helt enkelt ett rätt lätt sätt för Motormännen att få med sig sina medlemmar. Herrejävlar, cyklisterna kör mot rött, de är inte kloka! När cyklister och kollektivtrafik på allvar börjat utmana privatbilisterna om utrymmet i städerna så måste Motormännen kämpa emot. Det är deras uppdrag.

Skälet är att de vill få bort cyklisterna från bilvägarna och återta sitt förlorade utrymme. De är för separata ”cykelmotorvägar”** för att det tar bort cyklisterna från deras vägar**. Det ligger i deras intresse att framställa cyklister som tokar som inte klarar av stadstrafiken, för att det betyder att politikerna börjar se om de kanske inte måste lägga cykelbanorna på lågt trafikerade bakgator, varsomhelst utom där bilarna vill komma fram.

Och de lyckas. Idag har deras privatspan uppgraderats till sanning i Vi Bilägare, På Väg, i SVT och i Dagens Nyheter (24h länk):

WP_000075

Och jag undrar var den där fruktade ”cyklistlobbyn” håller hus för att bemöta sånt här. Var är Cykelfrämjandet och Svensk Cykling?

Här är deras pressmeddelande också.

Läs också Stockholms fd cykelplanerare Krister Isaksson.