gotgatspuckeln

»Polisen jagar fartsyndare på två hjul«. Artikeln i SvD handlar om hur polisen bötfällt cyklister på gågatan Götgatsbacken i Stockholm. Gågatan som dessutom är inritad som pendlingsstråk i Cykelplanen.

I gårdagens SvD fanns en artikel om att polisen bötfällt 15 personer som kört för fort på gågatsdelen av Götgatsbacken.

Gågatan, som löper mellan Högbergsgatan och S:t Paulsgatan, innebär enligt Trafikverket:

När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående.

På gågatan gäller gångfart, alltså.

I artikeln menar också polisen ”Mathias” att:

– I området kring Götgatsbacken har tre personer blivit ihjälcyklade de senaste två åren och hundratals har skadats.

Det är inget annat än helfel. Krister Isaksson kollade i STRADA och konstaterar att mellan 2011 och 2013 har 35 olyckor registrerats varav 1 st dödsolycka, 11 svårt skadade och 23 lindrigt skadade mellan gångtrafikanter och cyklister. På hela Södermalm.

Ännu en slängig generalisering kring cyklister. Det är rätt märkligt hur lite media faktakollar när det gäller cykling, men den här gången var det kanske polisen som var ute och cyklade (något som de för övrigt borde göra oftare).

Götgatspuckeln är redan idag en rekordusel infrastrukturlösning för både cyklister och gångtrafikanter. Att Götgatans gågata dessutom är inritad både som Pendlingsstråk och ”Huvudcykelstråk” är ju förstås hyperintressant. Det har varit tal om att låta cyklisterna cykla på parallellgatan Repslagargatan istället. I dag är den dock enkelriktad i södergående riktning, varför man som cyklist är hänvisad till att tråckla sig igenom Götgatans gågata för att komma norrut.

Sedan kan man ju undra hur det egentligen står till med Cykelplanen?

UPPDATERAT: SvD har ändrat i artikeln och meddelar nu att »När SvD på torsdagen kontrollerar uppgifterna om dödade visar det sig att de är osäkra.

– En fotgängare omkom i en olycka med cykel på Stadsgårdskajen under 2012, det kan vi bekräfta. Men det kan vara flera i city, vi håller på och kontrollerar detta nu, säger Tomas Uhlin vid Citypolisen.«