Apropå kablarna som kommunens entreprenörer lagt i cykelbanan, så dök den här bilden upp i mitt Facebookflöde:

Foto: Magnus Westberg
Foto: Magnus Westberg

Jag förstod först inte problemet – det verkar som att cykelbanan är avspärrad och att man får svänga höger i pilens riktning. En omledning alltså. Kanske pågår vägarbete.

Men nej, till höger om banan ligger kajen och ett stängsel. Meningen är istället att man ska sick-sacka sig mellan de där två betongblocken som placerats över tågspåren.

Sedan fortsätter cykelbanan längs med spåren rakt fram. Men varför?

En annan cyklist på samma sträcka hittade en möjlig förklaring till betongblock och avspärrningar och fotade:

Foto: Ivar Forss
Foto: Ivar Forss

Det låter som en rimlig förklaring. Utan avspärrningar och betongmurar så används cykelbanan som parkeringsplats.

Så, det verkar som att för att göra så att cyklisternas framkomlighet inte försämras på grund av att folk inte kan låta bli att fulparkera, så måste cyklisternas framkomlighet försämras.

Vi har ställt frågan till kommunen hur de tänkte här. Eller om det kanske är Stockholms Hamnar som tänkt, suggorna har deras märkning. Återkommer när vi får svar.