Om vi ville skulle vi kunna starta en alldeles egen blogg som bara handlade om hur svårt det är att inte placera stolpar mitt i körbanan. Vi har helt slut på kreativa rubriker för den här typen av bloggposter. Sorry.

Tänk om någon därute kunde plocka fram en teknik som gör det möjligt att i förväg planera var stolpar ska stå - den personen hade kunnat spara miljoner åt Sveriges kommuner.

Denna fredag kommer bidraget från Linköping, där den här plötsligt dök upp:

Foto: Andreas Viborg

Ytterligare ett exempel på det här med att man av någon anledning inte i förväg, till exempel på ritningar, kan se hur stolpar kommer hamna när allt är klart. Och att det är svårt att ens se när man står där och håller på och sätter upp stolpen. Inte förrän allt är klart syns det att stolpen står fel.

Man får vara glad att det i princip alltid är cykelvägarna som drabbas. Tänk vad tokigt det skulle bli om samma sak skedde där man kör bil!

Sorry för raljerandet, men det här händer ju hela tiden. Om och om igen.

För er som av någon anledning inte regelbundet läser cyklistbloggar, eller som inte cyklar alls, kan det här vara lite överraskande. Så här här några fler exempel i den långa svenska trafikplanerar-traditionen att bli överraskad av hur stolpar plötsligt kan hamna lite heltokigt.

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

2014-10-13-Kanalv--gen-Stolpe-1
Kanalvägen Stockholm
Foto: Marcus Wileen

Roslagstull. Foto: Marcus Wileen.

Stolpe mitt i cykelbanan i Solna vid Karolinska Institutet

Solna. Foto: Maria Nordström /Facebook

Stockholm. Foto: Tomas Eriksson.

541386_624843067537581_1400012140_n

Lund. Foto: Erik Nilsson.


Göteborg. Foto: Stefan van den Berg /Facebook


Uppsala. Foto: Johan Heiner / Facebook

Och helt orelaterat kommer vi att tänka på att den vanligaste olyckstypen för cyklister är singelolyckor. Märkligt det där.