En av våra kommenterare, Mattias, skrev så här förra månaden som kommentar till inlägget ”Köbildning i cykelfälten idag” (Det handlar alltså om korsningen vid Strömsbron/Kungsträdgården):

Iofs inte så konstigt heller att det är kö just i den korsningen eftersom den är oerhört tveksamt utformad. Om man ska rakt fram (och kommer från Gamla Stan) så ska man då egentligen upp på en ganska liten yta till höger och samsas med fotgängare. Och om man ska höger? Ja då ska man tråckla sig genom hela kön för att sedan sticka ut cykeln genom ett litet hål i betongmuren, samtidigt som man ska hålla koll på att det inte kommer några bilar (eftersom man kommer mitt ut på vägen).

Kajen längs Blaiseholmen har renoverats i ett par år nu, vilket påverkat framkomligheten för fotgängare och cyklister i korsningen. Och det är många cyklister, det här är en stor trafikknut för cyklister som kommer söderifrån Gamla Stan.

Så här ser det ut i vanliga fall.

Cyklister som kommer från Skeppsbron kan antingen välja att stanna vid rödljuset och sedan cykla vidare upp längs Kungsträdgårdsgatan. Eller svänga höger och fortsätta längs Stallgatan (dvs precis där den där blå turistbussen står på bilden ovan). Oavsett vilket håll man väljer så ser ni att cykelskylten, i mitten, säger att alla cyklister som kommer söderifrån ska hålla till höger om bilfältens rödljusstolpe.

Så här såg det ut i november 2011(och så hade det sett ut minst sedan i april 2011):

Kajarbetena har snott lite av cykelbanan som fortsätter rakt fram på bilden, men det går att cykla förbi. Man ser fortfarande cykelbanefärgen i vägbanan hjälpligt. De flesta cyklister på den här bilden väntar vid rödljuset för att komma över vägen vänster ut i bild, men alldeles brevid betongsuggorna kan man ana ryggarna av två cyklister som fortsätter rakt fram bort mot Grand Hotel och Stallgatan.

Men i** mars 2012** spärrades cykelbanan av helt. Cyklister som ville fortsätta var helt enkelt tvungna att tränga sig ut där fotgängarna står och väntar på att få grön gubbe. En cyklist som alltså ville fortsätta rakt mot Stallgatan måste alltså ta sig förbi fotgängaren i röd jacka och ryggsäck:

Så här såg det ut 28 juni:

I augusti användes avspärrningen som praktisk parkeringsplats av en vit skåpbil:

Och i slutet av september såg det ut så här. Man ser inte riktigt var man ska ut eftersom det är så många cyklister och fotgängare i vägen:

I princip har det alltså sett exakt likadant ut sedan i mars. Ingenting har hänt, det är bara en stor asfaltsplan med en betongsuggemur runt. Som ni ser håller också cykelbanefärgen i vägbanan på att försvinna under all asfaltslappning. Igen, tänk ”Essingeleden”. När det görs vägarbeten i bilfälten finns det till och med en egen färgmarkering för tillfälliga omdirigeringar, gulmarkerade fil-linjer. För att riktigt ta bilisterna i hand och leda dem förbi alla farligheter. Med så lång arbetsperiod som det varit här hade det självklart behövts samma sak för cyklisterna.

Det här är en av Stockholms större pendlingsvägar där tusentals cyklister passerar. Det finns inte en enda skylt som indikerar att banan är avspärrad och det finns inte en enda hänvisningsskylt för cyklisterna. Det tar bara tvärslut och cyklisterna leds in bland fotgängarna för att sedan låta dem ta sig ut i den tunga biltrafiken bäst de kan. Det är såklart livsfarligt. Tänk er samma sak på till exempel Essingeleden?

Det finns heller inget som tyder på att den där avspärrningen behövs, annat än som bekväm parkering. Tar man bort en av betongsuggorna så minskar avspärrningen med någon meter, det öppnas en lucka för cyklisterna och återställer man dessutom färgen i gatan så har man en fungerande cykelbana.

Jag har skrivit om det förut, det handlar inte om pengar. Det handlar om prioriteringar. Och cyklar är inte prioriterade, alldeles oavsett allt prat om ”cykelmiljarder”.

Läs mer: Även i Göteborg lämnas cykelbanorna åt sitt öde.

EDIT: Fortsätter med hur det ser ut i oktober. Jag trodde det var hantverkare som jobbade med kajarbetena som använde den där parkeringsplatsen, men idag såg jag att det var Strömma Kanals bilar. Det är alltså rederierna som utnyttjar den avspärrade cykelbanan.

[![](/content/images/2012/10/Kungsträdgården-oktober-1024x645.png "Kungsträdgården oktober")](/content/images/2012/10/Kungsträdgården-oktober.png)Prima parkering