Mot bakgrund av det vi skrev igår, om att:

Stockholms stad måste utbilda sina entreprenörer och trafikplanerare i vad det innebär att cykla. Vilka krav som måste ställas. Helst genom att få dem att själva cykla och testa infrastrukturen. Ofta. Regelbundet. För det är först då man får en situation där någon av dem som målar linjer i Farsta plockar upp mobiltelefonen och slår en signal: Har ni verkligen tänkt att de här stolparna ska stå mitt i vägen?

Så är det förstås synd att den nu startade cykeljouren tar sig fram i… bil.

[![Foto: Sven Lindwall (CC BY 3.0)](/content/images/2014/05/kq1b3xjskmqqqoozu8x5.jpg)](/content/images/2014/05/kq1b3xjskmqqqoozu8x5.jpg)Foto: Sven Lindwall (CC BY 3.0)
Visserligen i elbilar, men i en elbil lär man inte lära sig hur meckigt det är att cykla på[ en gamla stolpfot](https://www.cyklistbloggen.se/2014/05/utbilda-trafikarbetarna/), eller för all del bland dåligt dränerade cykelbanor efter ett redig sommarregn.
[![1391630_10151888481394214_1751386450 mindre](/content/images/2013/10/1391630_10151888481394214_1751386450-mindre.jpg)](/content/images/2013/10/1391630_10151888481394214_1751386450-mindre.jpg)Mindre problem för bil än för cykel
Vi förstår såklart att om man ska ha med sig spadar, hjärtstartare, punkalagningsgrejor för att inte tala om lite plats att forsla bort bortstädade höstlov på, så räcker inte en vanlig Monark.
[![1259815938_4486dc8314_z](/content/images/2014/05/1259815938_4486dc8314_z.jpg)](/content/images/2014/05/1259815938_4486dc8314_z.jpg)Inget för jouren. Foto: Megan Ann, ”[live free or die](https://www.flickr.com/photos/chainsawpanda/1259815938/in/photostream/)” /Flickr ([CC BY-NC-SA 2.0](https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/))
Men vi säger som [Bikesnob](http://bikesnobnyc.blogspot.se/):
[![cargo](/content/images/2014/05/cargo.jpg)](/content/images/2014/05/cargo.jpg)Foto: ykanazawa1999 ”[Cargo Bike BULLITT in CMWC 2009](https://www.flickr.com/photos/27889738@N07/4102811217/in/photostream/)”/Flickr ([CC BY-NC-SA 2.0](https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/))
Klart jouren ska ha en lastcykel! Lastcyklar transporterar gods, förmodligen går det att hitta en som lastar nästan lika mycket som elbilen. Och vi fattar att det kan chocka kroppen att helt plötsligt gå från motorframdrift till benframdrift, så ge jouren elassisterade lastcyklar.

Behåll gärna elbilarna, men komplettera med en lasthoj. Så man kan vänja sig. Förutom att cykeljouren då får erfarenheter hur det är att ta sig fram på cykel och dessutom valmöjligheten att stänga av eldriften och få gratis motion, så kommer dessutom stockholmarna för första gången se kommunal yrkestrafik på cykel. Det tror jag skulle göra massor för cykelförståelsen i stan.

Men kanske har de redan tänkt på det här. Kanske tänkte de ”Cykla? Aldrig i livet. Då måste vi ju börja köra mot rött. För det gör de ju, cyklisterna.”. Eller så är det cykelbanorna som avskräcker: ”Det går ju inte att ta sig fram på cykel, det begriper ni väl. Det är ju stolpar överallt!”.

Kanske ska man se det som ett underbetyg för just cykelvägarna i Stockholm – att inte ens kommunens egen cykeljour vill cykla på dem.

Lite fattigt kan jag tycka att det är. Klart jouren ska ha en hoj.