I senaste veckobrevet från mina döttrars skola läser jag att:

Tyvärr har det förekommit stölder utanför skolan och vi uppmanar alla att låsa cyklar, sparkcyklar och vagnar.

Att det stjäls bekräftas också av de lappar som börjat dyka upp allteftersom våren närmat sig.

stöld

Med värmen har allt fler börjat cykla till och från skolor och dagis och det är fullt i ställen framför skolan. Extra fullt runt hämtning och lämning då också föräldrarnas cyklar snabbparkeras. Men det drar också till sig tjuvar.

Enligt BRÅ stals det 66100 cyklar förra året, en ökning på nio procent mot året innan.  Det gör cykelstöld till ett av de vanligaste egendomsbrotten.

Men det finns sätt att göra det svårare för tjuven. Här är Cyklistbloggens fyra viktiga punkter för att få ha kvar sin cykel:

[![](/content/images/2012/05/2012-01-17-15.36.07-1024x768.jpg "Rensad cykel 2012-01-17 15.36.07")](/content/images/2012/05/2012-01-17-15.36.07.jpg)Gör rätt, annars går det så här
## **Hur gör man för att slippa få sin cykel stulen? **
  1. Låst fast cykeln
  2. Lås med rätt lås
  3. Lås fast lättstulna delar
  4. Smart Safetyregistrera cykeln

1. Lås fast cykeln

Första punkten är ju självklar. Men de flesta låser faktiskt inte fast cykeln, de låser den bara. Få är lika ambitiösa som den här cyklisten:

[![](/content/images/2012/05/2012-01-18-09.38.30-1024x768.jpg ";assor av lås 2012-01-18 09.38.30")](/content/images/2012/05/2012-01-18-09.38.30.jpg)Nerlusad av lås
Cykeln är fastlåst, som i att *ramen är fastlåst i cykelstället*.

Det här är inte alltid lätt i Sverige, eftersom vi fortfarande tror att cykelställets viktigaste funktion är att hålla cykeln stående. Vi har precis upptäckt ”cykelstödet” som är en fantastisk uppfinning som löser just det problemet. Ett bra ställ gör det lätt att låsa fast cykeln. Vi håller heller inte med DN’s ledarskribent Erik Helmersson som tycker att att det är egoistiskt att vilja behålla sin cykel.

Inte sällan ser man cyklar som bara har framhjulet fastlåst  i cykelstället, gärna med dyra extrahärdade Abus-lås. Guess what, det tar tjuven någon sekund att lossa framhjulet och ta cykeln ändå. Något som Radio Stockholm fick, som det heter på journalistsvenska, erfara:

Det där tjusiga Abuslåset som håller hjulet säkert fästat vid stället ovan för oss raskt in på punkt två:

2. Använd rätt lås

Vilket som är rätt lås är inte helt enkelt, däremot finns det ett tydligt svar på vad som är fel lås. Jag frågade försäkringsbolagen.

[![](/content/images/2012/05/2012-01-25-08.16.14-1024x768.jpg "Vajerlås 2012-01-25 08.16.14")](/content/images/2012/05/2012-01-25-08.16.14.jpg)Olåst
Fel lås, sa de, är princip alla vajerlås. Vajerlås är förrädiskt praktiska, de går att rulla ihop och kan vara långa så att man når fram till ett cykelställ för att låsa fast cykeln.

Men det spelar ingen roll när det tar en cykeltjuv någon sekund att med en tång klippa av det. Det går att göra diskret också, så att ingen ser något.

Rätt lås är ett lås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Vilka som är godkända är inte alltid lätt att veta.

[![](/content/images/2012/05/2012-01-25-14.12.42-1024x768.jpg "2012-01-25 14.12.42")](/content/images/2012/05/2012-01-25-14.12.42.jpg)Ögat-låst
Ett sätt är att titta på låset och leta efter ”Ögat” (se bild till vänster), som är Stöldskyddsföreningens märke. Har du ett sådant är låset godkänt, vilket inte bara innebär att det är svårare att bryta upp, utan också att ditt försäkringsbolag kommer nicka gillande när du kommer och vill ha ersättning för din stulna cykel. Försäkringsbolag gillar godkända lås.

När jag frågade om de hade något exempel på bra lås sa ett av försäkringsbolagen:

– Optimalt skulle vara om man har möjligheten att låsa fast cykeln med en kedja och hänglås av klass 3, men det är sällan särskilt praktiskt.

Vad som ”är praktiskt” har aldrig begränsat mig, så det ni ser på bilden är just en sådan kombo, med kedja och gult lås som håller min Trek fast. Det är rätt tungt.

Även de går att ta sig igenom, till exempel med en hydraulisk sax, eller vinkelkap, men det blir ju inte lika diskret då. När du köper kedja, titta efter de fyrkantiga länkarna (som på bilden) – de gör det svårare för saxar att få grepp.

3. Lås fast lättstulna delar

Vill du vara riktigt säker, gör som Scottcyklisten på bilden ovan och lås fast hjulen också. När cyklarna blir exklusivare, blir tjuvarna mer ambitiösa och kan lätt tänka sig att plocka bort ofastlåsta hjul, om resten av cykeln är fastlåst. Särskilt om framhjulet har snabbfästen. Ett framhjul kan också användas av tjuven för att komplettera andra stulna cyklar. Andra attraktiva delar är styren och stam och finare sadlar. Men, som Länsförsäkringar sa:

Det finns inga krav på att hjulen skall vara fastlåsta. Utan skulle du låst fast din cykel I ramen och du kommer tillbaks och saknar hjul, styre och sadel så uteblir inte ersättning för att de ej var fastlåsta.

4. Smart Safety-registrera cykeln

Smart Safety finns inte längre (december 2016). Nu rekommenderas istället MärkDNA, som hittas här:

Stöldskyddsföreningen MärkDNA

Alla cyklar jag köpt (två i vuxen ålder så visst, det statistiska underlaget är sådär) har varit SS-registrerade i åtminstone första året. Sen får man betala. Smart Safety registrerar din cykel och cykelns ramnummer vilket gör det lättare att spåra den tillbaks till dig. Polisen söker alltid i Smart Safetys register när de hittar stulna cyklar. Så här skrev Södermalmspolisen för någon vecka sedan:

Men, som Bike Snob NYC skrev i sin bok: ”Your bike is already stolen”. Alla lås går att ta sig förbi. Det du gör genom att låsa rätt är att köpa dig tid. En tjuv har bråttom och kommer göra en avvägning om din cykel är värd besväret. För eller senare kan din cykel ha oturen att möta en tjuv som tycker att den faktiskt är värt det. Det är därför du ska skaffa dig det starkaste låset du kan hitta. Du kommer aldrig gå omkring och ha ångest över att du låser för bra.

Lär dig mer:

Titta på när cykelreparatören Hal Ruzal går runt och sätter betyg på hur folk har låst sina cyklar och när han klipper upp några vanliga enklare lås:

(Sök på hans namn på Youtube för ännu fler cykelsäkerhetsvideos)