Vi var några stycken i en Facebookgrupp för gamla Stockholmsbilder som för ett tag sedan slogs av hur mycket plats det verkade finnas i gaturummet förr.

Norrtäljevägen 1952. Bilkö, men ändå luftigt. Foto: Herman Ronninger/Stockholms Stadsmuseum.

Vi kom fram till att ett av skälen var att bilarna var betydligt mindre förr, samtidigt som vägarna verkade ha ungefär samma storlek.

Vilket när vi grävde vidare faktiskt visade sig stämma. Och här tar vi den tillförlitligaste av källor: Bilbranschen själva. Vi kollar hos brittiska billåneföretaget Zulto, som alltså hjälper folk att får råd med bilar, och deras sajt "The Car Size Evolution".

Men låt oss först påminna om att Cyklistbloggen gillar bilar. Bilar är fantastiska transportverktyg och behövs, särskilt på platser där kollektivtrafiken fungerar dåligt.

Men, något har alltså hänt med ytterstorleken.

Tittar man på en Volkswagen Golf så var den 1974 3,8 meter lång:

The Car Size Evolution/Zuto

Idag är den istället över fyra meter lång:

Se ovan.

Tittar man på bredden för samma fordon så var den 1974 1,6 meter bred mot idag över två meter. Det är rätt stor skillnad. Tittar man på vikten, så ökar den från 750 kilo 1974, till 1,2 ton (!) idag.

"In fact, the top eight cars which have seen the biggest increase in total area size have expanded by up to 63%."
VW vs VW / Carthrottle.com

Samtidigt läser vi att den svenska nybilsmarknaden framförallt efterfrågar SUV:ar, det vill säga de större av de redan stora bilarna.

DI.se

Tittar man på en Volvo XC40, av tillverkaren kallad "vår första kompakta SUV" så är den över två meter bred och nästan fyra och en halv meter lång:

Volvo Cars.se

Tittar man istället på den större varianten, XC90, så är den 2,1 meter bred och nästan fem meter lång (!)

Volvo XC90

Fem meter lång 2019 mot VW Golf 3,8 meter 1974. XC40 två meter bred 2019, VW Golf 1,6 meter 1974. Multiplicera med flera hundratusen fordon på vägarna så blir det rätt mycket.

DI.se skriver:

Volvo Cars sålde drygt  640.000 bilar globalt under 2018 vilket innebar femte rekordåret i rad.  Suv-modellen XC60 såldes i nästan 190.000 exemplar följd av  lyxversionen XC90 med en försäljning på nästan 95.000 fordon.
Tillsammans med kompakt-suven XC40:s försäljning på drygt 75.000  bilar utgjorde suv-segmentet över 55 procent av Volvo Cars försäljning.

Det vill säga, det är de störe modellerna XC60 och 90 som står för största delen av försäljningen.

Varför bryr sig en cyklistblogg?

Varför är det här viktigt för en cykelblogg? Jo, för att vi samsas med bilarna om det begränsade utrymmet som finns i stan. Som ett gammalt trafikborgarråd sa för länge sedan "Vi kan inte flytta på hus".

Ju större bil, desto större plats. Om man tänker att en XC90 alltså är fem meter lång, så räcker det med fem förare för att ha en bilkö på över trettio meter.

Automotorsport.se

Inte bara det - större bilar betyder större förvaringsytor, något som redan påverkat trafikmiljön på Östermalm i Stockholm. StockholmDirekt skrev om det 2017:

Bertil Modén, vd på branschorganisationen Bil Sweden, känner till problemet.
–  Står det tre suvar på rad är den i mitten omöjlig att öppna dörrarna  på. Dagens parkeringsrutor är gjorda för Folkabubblor eller en gammal  Volvo PV snarare än moderna bilar. Det är en delikat fråga, något måste  göras, säger Bertil Modén.
StockholmDirekt 2017

Och vi kan ju alltså inte flytta hus - vilket innebär att någon eller något annat måste maka på sig.

Sämre sikt

Men större bilar betyder inte bara större platsanspråk, utan också sämre omvärldsuppfattning. När bilarna blir större och kraftigare ökar de döda vinklarna - något vi lärde oss när vi skrev om "A-stolpar" för ett tag sedan.

Wardsauto.com

När de blir kraftigare, blir också sikten sämre.

Höger A-stolpe.

Vi läser hos NBC News:

How many kids can sit behind an SUV without being seen by the  driver in the rearview mirrors? This is not a trick question. In fact,  knowing the answer could save a child’s life.
According to the consumer group Kids and Cars, as many as 62 children  could be in that blind zone and you’d never know it. And that’s a huge  problem.

Och hos KidsandCars.org;

Många barn i döda vinkeln framåt.

Sen har vi ingen data att backa upp det här med, men vi slås av skillnaden i fönsterstorlek mellan den här Mazda 323:n från 1980:

Foto: OSX - Public Domain

Och fönsterstorleken i den här nylanserade Mazda CX-30:n:

Foto:Alexander Migl/Wikimedia CC BY-SA 4.0

Där den moderna bilen har betydligt mindre fönsteryta åt sidor och bakåt i förhållande till bilen.

Ett av skälen till att bilarna har blivit större är säkerhet. Bättre krockzoner och bättre hållfasthet kräver större bil helt enkelt. Det ökar säkerheten för bilens förare och passagerare. Samtidigt som det får konsekvensen att det blir farligare för omgivningen. Större bil betyder inte bara sämre sikt runt om utan också mer massa - en bil som väger 750 kilo är mindre farlig än en som väger 1,2 ton. Stoppsträckorna förlängs, krockenergin blir större.

Och, kan vi tillägga, risken med sämre omgivningsuppfattning och ökat upplevd trygghetskänsla kan bli att man blir mindre försiktig i trafiken.

Men omtanken om bilens förare och passagerare är vad det verkar inte enda skälet till att bilarna blir större. Andra skäl är att bilmarknaden är mer internationell numera och bilarna är inte nödvändigtvis anpassade för europeiska städer. Det är också paradoxalt nog billigare att bygga stort. Zuto.com pratade med Sam Livingstone som forskar om bildesign och utformning:

“Cars are also growing in size partly because manufacturers can charge  more for a larger car, whilst the cost to produce today’s sophisticated  small cars is not much less than for a larger car. Car finance deals  make it much easier for us to own large, luxury models as it’s  affordable. This wasn’t the case 30 or 40 years ago, when most people  had to buy a car with cash up front, and when a smaller car would be a  lot more basic that a large luxury car.”

"Ett annat skäl till att bilar blir större är för att biltillverkarna kan ta högre betalt för en större bil, samtidigt som kostnaden för att bygga dagens sofistikerade småbilar inte är så mycket mindre än kostnaden för en större bil. Lånefinansiering gör det enklare för oss att köpa stora lyxmodeller, eftersom vi har råd. Så var det inte för 30 eller 40 år sedan, när de flesta tvingades betala kontant för en bil och där en mindre bil var mycket enklare utformad än en dyr lyxbil."

Farligt för oskyddade trafikanter

Inget av detta är bra för cyklister - eller för fotgängare. Det ökar risken för oskyddade trafikanter, rejält. Det är inte bra för städerna heller, eftersom det ökar trängseln och gör det svårare att frigöra ytor. Det gör också trafikmiljön känsligare, vilket inte minst riskerar att drabba kollektivtrafiken. När bilarna blir fem meter långa och över två meter breda så ökar risken att köer uppstår.

Trots det har vi sett förvånansvärt lite skrivet om den här, faktiskt, dramatiska utvecklingen. Det gör det farligt för cyklister. Och det gör det svårare att ge plats åt fler, både cyklister och fotgängare.

Det borde det pratas mer om. Särskilt när någon klagar på att cyklister tar all plats och är i vägen för trafiken.