»Cyklister är en fara för sig själva och varandra«. Vi är vana vid svepande generaliseringar om cyklister och här kommer ytterligare några fina exempel.

Vi har rätt länge sedan tröttnat på att man generaliserar hårt i trafiken. Via @gbgcyklaren på Twitter får vi tips om ett nytt lågvattenmärke i GP där en av två cykelpoliserna i Göteborg intervjuas.

Artikeln i sig börjar på ett sedvanligt svepande sätt med icke underbyggda fakta. Suck.

De cyklar på gångvägar, mot rött och mitt i vägen. Listan kan göras lång på trafikförseelser som cyklister gör sig skyldiga till.

Sedan intervjuas en av Göteborgs två cykelpoliser, Thomas Åsenlöf. Han har figurerat i media förut och har fällt några bryska citat. Sommaren 2011 har han dock visat sig positiv angående cyklingen:

– När vi började för många år sedan var det ingen ordning alls bland cyklisterna, idag är de flesta jättebra. Sen finns det alltid några, men dom flesta följer reglerna.

Sedan dess verkar det dock som han mulnat en aning, om man får tro artikeln. Bland annat:

Han och Per-Åke Johansson utgör hela Göteborgs cykelpolisenhet, och är en nagel i ögat på felande cyklister.
– Det cyklar nog omkring 7 000–8 000 cyklister som vi har bötfällt de senaste tio åren här i stan, säger Thomas Åsenlöf.

När såg ni senast en polis som var en ”nagel i ögat” på bilister?

Vidare från artikeln:

– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil.

Säkerhetsmässigt likvärdig? Ett intressant uttalande, men jag förstår nog inte riktigt. Ur vems synpunkt är de ”säkerhetsmässigt likvärdiga”? Ifall en bilist kör på en cyklist så skadas eller avlider cyklisten. Vänder vi på steken blir resulatet repor på bilens lack. Men som sagt: jag kanske missförstår?

Vi har ofta pratat om att cykelinfrastrukturen alltför ofta är under all kritik. Här håller faktiskt konstapel Åsenlöf med.

Men här måste även Thomas Åsenlöf hålla med om att det inte alltid är lätt att förstå var och åt vilket håll man kan cykla.
– De flesta ställen är bra, men på några är det lite svårt, där det är dåligt skyltat, säger han.
Andra orsaker till förvirring är de kombinerade cykel- och gångbanorna, nedplockade skyltar och dåligt underhållna cykelvägar. Men inget av detta är en ursäkt för att inte följa trafikreglerna, enligt Thomas Åsenlöf.

Köra mot rött är en sak: det är inte tillåtet, där är det förstås tydligt och klart. Vi har dock flera gånger påpekat att just infrastrukturen ÄR problemet, att oklar skyltning och dåligt underhåll skapar olyckor. Tittar man på statistiken så är 70% av alla cykelolyckor singelolyckor. Av dem är över hälften direkt kopplad till dålig drift och underhåll av cykelvägarna.

Sist konstaterar chefen för citypolisen i Göteborg att det inte kommer att bli några fler cykelpoliser i Göteborg, trots att de ”gör ett bra jobb och har fått ned antalet olyckor” (återigen utan att belägga påståendet med statistik).

Imorgon torsdag den 15 augusti kan man tydligen chatta med cykelpolisen Thomas Åsenlöf hos GP. Så vi får kanske anledning att återkomma.

Tack till alla i vår grupp Cyklistbubblan på Facebook för info och diskussion.