Jag börjar bli riktigt bra på clickbaitrubriker nu. Men den här var inte helt fel – i en artikel hos websajten The Local,  med rubriken ”Sweden to crack down on silly police reports” intervjuas inrikesminister Anders Ygeman (S). Och apropå att ta cykling på allvar så passar det här rätt bra, kände jag.

[![2012-03-06 08.18.33](/content/images/2012/05/2012-03-06-08.18.33-768x1024.jpg)](/content/images/2012/05/2012-03-06-08.18.33.jpg)Inte så jäkla viktigt
 

Han säger att han inte tycker det ska krävas polisanmälan för att få ut försäkringspengar när:

it comes to minor offences, such as a stolen bike or a camera.

För småbrott som en stulen cykel alltså, ska polisen inte besväras – för då  slösar de bort tid istället för att:

solving serious crimes such as car theft

utreda riktiga brott som bilstöld.

[![Anders Ygeman](/content/images/2015/07/0744993950910_Max-250x250.jpg)](/content/images/2015/07/0744993950910_Max.jpg)Anders Ygeman, tycker inte polisen ska bry sig om cykelstölder. Foto:Pressbild
Visst. Vi fattar. Om man aldrig cyklar eller i huvudsak använder sin cykel som trevligt helgnöje så kan en snodd cykel verka vara en världslig sak. Gå och köp en ny bara, de kostar ju inte så mycket.

Och vi är inte dummare än att vi fattar att en ny, dyr, bil går loss på ett par hundra tusen kronor och en ny, dyr, cykel går loss på kanske tjugo. Det finns en skillnad där, åtminstone ekonomiskt. Vad är väl några tusen? Ett par chipspåsar i månaden knappt. Cyklar är ju i princip gratis, väl? (sedan att en gammal bil kan kosta under tiotusen, hey, det är ju irrelevant av något viktigt skäl).

Men. Jag har två cyklar, en kostade ny runt elvatusen kronor. Min nya Nihola kostade i maj artontusen. Det är rätt mycket pengar. För mig.

Ännu värre är att jag faktiskt behöver dem varje dag för att ta mig till och från jobbet, för att kunna hämta och lämna på dagis och för att kunna storhandla. Året runt. Jag förstår att cykelstölder kan verka oviktiga om man inte cyklar, men om man förlitar sig på den och bygger upp sin vardag kring den så är det ett rätt stort problem när man ska hem, hämta ungarna och cykeln är borta.

Och litar man på Trafikverket så finns det ett samband mellan risken att bli av med sin cykel och viljan att cykla:

Idag är bristen på allmänna säkra cykelparkeringar stor – och det här innebär att en betydande stor grupp tänkbara cyklister avstår för att risken att få cykeln stulen är för stor.

Enligt Trafikverket avstår runt 30 procent av de möjliga cyklisterna att cykla på grund av stöldrisken.

Och vad händer när cykelstölder inte längre ens ska anmälas? Konsekvensen av att förminska cykelstölder och att i praktiken uppmana polisen att sluta utreda dem blir att det plötsligt blir rätt attraktivt för den med flexibelt samvete att börja sno cyklar. Vem bryr sig liksom? Inte ens polisen.

Hur lätt blir det att få tillbaks sin cykel, när polisen vet att de inte ska utreda? Hur ska man göra för att kolla att en begagnad cykel inte är stulen när polisen inte håller koll?

Och då kanske de 40,000 årliga cykelstölderna blir betydligt fler. Eller färre, för någon statistik kommer ju inte finnas eftersom ingen kommer bry sig om att polisanmäla. Huzzah! Problem solved!

Under tiden, lär dig hur du låser fast din cykel så att den inte blir stulen trots regeringens tjuvfrikort.

Här är BRÅ:s statistik över cykelstölder.

Läs också: Risken att få cykeln stulen får många att avstå att cykla

EDIT: Inrikesministern hävdar på kvällen på Twitter att TT hittat på citatet:

@Cyklistbloggen @SvecTweet dom har hittat på det själva, se pressmeddelandet här http://t.co/9JJuiuwZow

— Anders Ygeman (@Ygeman) July 31, 2015