I september förra året funderade vi lite över varför det blev så lång kö vid Slussen i korsningen upp mot Götgatan (Varför är det alltid kö?). Varje dag i eftermiddagsrusningen så sträckte sig köerna ibland hela vägen ner till hotell Hilton, samtidigt som bilvägen stundtals var i princip tom.

Vi räknade trafikljusintervallerna och kom fram till att bilarna hade knappt tre gånger så lång tid på sig att passera sitt gröna ljus som cyklisterna – 17 sekunder för cyklarna och 50 sekunder för bilarna.

Sedan dess har platsen förvandlats till vägarbete. Så här ser det ut:

[![Trafikomläggning Slussen 2014](/content/images/2014/03/Screen-Shot-03-07-14-at-08.58-AM.png)](/content/images/2014/03/Screen-Shot-03-07-14-at-08.58-AM.png)Illustration: [Stockholms Stad](http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Slussen/Arbeten-i-omradet/Ledningsomlaggningar-2013-2014/)
 

och som Ms_XX skriver i kommentarsfältet här på Cyklistbloggen:

Nu när det nästan inte kör några bilar alls där gör staden ett jättejobb i att fostra sina ”oskyddade trafikanter” till att bli såna som trotsar rödljus genom att tvinga oss att stå och glo på ett stort tomrum tills det blir grönt i några sekunder..
Knappt nån alls verkar klara av att stå och vänta på ett evigt rödljus utan att det kommer några bilar, nästan alla cyklar och går mot rött där nu, och vips är en del av dem lika kreativa även vid andra rödljus framöver.

Ja, det är ju betydligt mindre biltrafik där nu när passagen är smalare och enkelriktad för bilar och då låter det ju vettigt att öka på framkomligheten för alla de cyklister som använder stråket. Kommunen har ju till och med för säkerhetsskull pekat ut det både som”pendlingsstråk” och som  ”huvudcykelstråk”.

Jag skrev och frågade kommunen. Här är svaret:

Screen Shot 03-07-14 at 08.20 AM

Så i korthet är svaret att cyklister fortfarande har samma tid på sig som i september och ”alla trafikanter får dela på den tid som är tillgänglig”. Jag är inte riktigt med på vad sträckan att passera har med saken att göra, om det är grönt i 17 sekunder så förstår jag inte vad det spelar för roll om det därefter är två meter att passera eller tjugo. Förutom att det då går att slå om bil/busstrafiken till grönt lite snabbare eftersom att de cyklister som hinner förbi trafikljuset kommer ur vägen fortare.

Så här ser passagen ut just nu i bägge riktningar:

Ni som cyklar där regelbundet, berätta i kommentarsfältet hur ni upplever det!