Dagens Nyheter fortsätter sin artikelserie om trafiken i Stockholm, idag med temat cykel.

[![Screen Shot 12-21-15 at 10.19 AM](/content/images/2015/12/Screen-Shot-12-21-15-at-10.19-AM.png)](/content/images/2015/12/Screen-Shot-12-21-15-at-10.19-AM.png)DN.se 21/12 2015
De intervjuar forskare från KTH som kommit fram till något som cyklister i Stockholm vet sedan länge, att det går oooootroligt långsamt när det gäller utbyggnaden av infrastruktur för cyklister.

– När Stockholms stad lanserade cykelmiljarden väcktes hopp, men de satsningarna har hittills inte märkts så mycket.

– Många studier visar på att varje krona som staden investerar i cykling får man tillbaka med ränta i  form av bättre folkhälsa, bättre miljö och mindre trängsel. Samhällen som underlättar för cykling gör en ren vinstaffär, säger Teo Enlund, en av ledarna för forskargruppen Green Leap på KTH som forskar om design och hållbar utveckling.

De föreslår bland annat en omvänd trängselskatt, där folk som väljer cykel ska få poäng som de sedan kan byta mot tjänster – till exempel däcksbyten eller annan cykelservice. En trevlig gest, tänker vi, men kanske inte det viktigaste.

Ett annat sätt är att se över den fysiska infrastrukturen som på sina håll lämnar en del i övrigt att önska.

Yesbox. ”En del”.

De kommer också fram till något vi skrivit mycket om, det här med hur trafikreglerna är utformade:

– Familjerna upplevde att det ibland är lite oklart vilka regler som gäller när man cyklar. Det uppstår en krock mellan trafikregler och hur det fungerar i verkligheten. Det blir lätt lite anarkistiskt, säger doktorand Mia Hesselgren.

Inget nytt för regelbunda Stockholmscyklister, men det är alltid kul att få erfarenhet bekräftad av forskning.

Läs mer i DN: Forskare vill ge bonus till cyklister

DN fortsätter med att intervjua politiker där Centerns Gustav Hemming slår fast:

Hur kommer det sig att det går så långsamt framåt?

– Vi befinner oss fortfarande i en startfas.

Ursäkta? Vi har följt pratet om offensiva satsningar på cykling i kommunen sedan 2010. Det är minst fem år – en rejäl startsträcka kan vi tycka. Och den styrande majoriteten som Centern var en del av marknadsförde under stort ståhej ”Cykelmiljarden” redan hösten 2011.

Samtidigt blir jag särskilt glad över det här stycket:

Screen Shot 12-21-15 at 10.07 AM

Innehållet är väl i sak inget att skratta åt, men det är så jävla skönt att för en gångs skull läsa om det trafikforskarna sagt länge, att cyklisters usla trafikmiljö orsakar skador men utan att huvuddelen av texten handlar om rödljuskörningar, hörlurar eller fastslagandet av självklarheten att det finns cyklister som kör dåligt.

Som cyklist får man glädjas över det lilla: att för en gångs skull slippa köpslåendet ”Först när alla cyklister kör helt lagligt jämt så kan det komma på tal att börja prata om vägarna”. Kanske kommer vi se mer av att samma krav ställs på cyklister som på övriga fordonstrafiken.

Det vore på tiden.

Läs mer i DN: ”Låt inte cykelvägarna ta slut vid kommungränsen”