Jag blir så glad när min förra chef Kerstin Brunnberg uttrycker sig så här:

Cykelbanorna i Stockholms innerstad är utformade för att tillgodose fyra intressen.

1.Tillgodose bilarnas framkomlighet och parkeringsmöjligheter

  1. Snöröjningens krav på enkelhet

  2. Gåendes behov

  3. Att det finns plats för skyltar, fordon och avspärrningar för gatuarbeten.

Jag älskar den här listan för den är sann. Läs hela hennes inlägg på Tomas Rudins blogg.

Ett exempel på en usel lösning är Götgatsbacken. Det är en sträcka som ligger mitt i det pendlingsstråk som för cyklister från södra Stockholm och södra förorterna ner till City. Så här ser det ut en genomsnittlig måndageftermiddag från typ maj till början av oktober:

Det är ett område som är gågata, vilket innebär att de över 6000 cyklister som passerar här varje dag ska hålla gångfart. Det hade gått att lösa, till exempel genom att låta cyklisterna köra på parallellgatan Repslagargatan. Men eftersom den i praktiken är enkelriktad i bägge riktningar så går den inte att använda. 

Läs också hos oss:

Cyklister och fotgängare ska inte vara i samma bana 

Stockholms nya pendlingsstråk är gångbanor