/ folksam

Folksam: cykla med vadderade skydd

I kvällens Rapport på SVT visades ett inslag där Folksams trafiksäkerhetsforskare Maria Krafft menade att cyklister förutom hjälm även skulle ta på sig vadderade skydd för att skydda armar och höfter.

I kvällens Rapport på SVT visades ett inslag där Folksams trafiksäkerhetsforskare Maria Krafft menade att cyklister förutom hjälm även skulle ta på sig vadderade skydd för att skydda armar och höfter.

Jag reagerade som många på t. ex. Twitter. Skojar de? Är det här ett dåligt skämt? Vadderade kläder när man ska till jobbet?

![](/content/images/2012/06/knight_in_armor.jpg "knight_in_armor")Redo för cykling i Stockholmstrafiken? Foto: [San Diego Shooter](http://www.flickr.com/photos/nathaninsandiego/4432748826/), Flickr
Vi har tidigare skrivit om hur statistiken för cykelolyckor ser ut. Nedan finns länkar, men jag ska ge ett litet utdrag:

Läser man i Stockholms kommuns cykelrapport från 2010 står det:
Antalet skadade cyklister i innerstaden har varken ökat eller minskat sedan år 1998. Men eftersom cyklandet ökat, har olycksrisken – det vill säga risken att skadas per cyklad kilometer – blivit mindre. Det är också ett känt faktum att risken för olyckor minskar när fler cyklar. Det beror på att samspelet mellan cyklister och bilister underlättas av att bilisten vet att en cyklist alltid kan dyka upp – och kör mer uppmärksamt.

Hela inlägget läser du här.

Vidare skriver Christian i ett annat inlägg:

Stämmer det att olyckorna totalt sett ökar? Inte om man tittar på Trafikverkets statistik för Stockholm. Där svänger det upp och ner mellan ungefär 68 och 100 allvarligt skadade och två och fem dödade, på fem år. Vill man kan man till exempel säga att antalet döda cyklister halverades mellan 2010 (4) och 2011 (2). Den lilla ökning som finns borde alltså handla om lindrigare skador.

Och siffrorna ska ställas mot att det bara i innerstaden passerar minst 150,000 cyklister varje dag. Och att cyklingen hela tiden ökar, utan att olycksstatistiken följer med.

Här kan du läsa hela inlägget.

Att cyklisters olyckor till största delen är singelolyckor är ju onekligen intressant.
Man kan inte låta bli att undra vilket som är bästa sättet att minska dessa singelolyckor för cyklister: vadderad dräkt eller bättre cykelvägar?

Se inslaget från Rapport här:

Jeroen Wolfers

Jeroen Wolfers

Jeroen har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Läs mer