/ elcykel

"Elcyklar - en fara?"

Så börjar en artikel i motordelen i dagens DN.

Screen-Shot-18-05-26-at-02.06-PM

Det är den svenska försäkringsbranschen som är oroliga för att olyckorna ska öka nu när allt fler cyklar elassisterat.

"Den svenska försäkringsbranschen befarar både fler olyckor och ökade kostnader för landets fordonsägare när de subventionerade elcyklarna blir allt populärare."

Notera alltså att det ännu inte finns något som tyder på att olyckorna ökat, nyckelordet här är "befarar".

Screen-Shot-18-05-26-at-02.08-PM

Det är förövrigt inte första gången någon varnat för att elcyklar kommer öka skadorna i trafiken, vi skrev till exempel om det redan för tre år sedan.

Att försäkringsbolagen lyfter ett varnande finger är inte så konstigt. Det är de som får ta kostnaderna i de fall en elcyklist till exempel är inblandad i en olycka med en försäkrad bil. Det är också de som riskerar att förlora pengar om bilägare slutar vara bilister och blir elcyklister - försäkring av bil är obligatorisk, försäkring av elcykel det inte.

"Vilka köper elcyklar?

– Elcykelkunder har ofta inte cyklat så mycket tidigare. De väljer att ställa bilen."

säger Mats Andersson som är elcykelansvarig hos Elcykelvaruhuset.

Staffan Moberg, jurist hos Svensk Försäkring säger till DN att:

– Man ökar hastigheten för de mest utsatta i trafiken, säger han och tillägger:

– Det är horribelt.

Här skulle vi vilja passa på att vända på perspektiven. Om bilägare går från ett fordon med topphastigheter på över 250 km/h till fordon som har elassistans upp till 25 km/h, så innebär det att hastigheten i trafiken totalt sett, minskar.

Det är något bra.

Även om man räknar med den snabbaste, lagliga "elcykeln", så är maxhastigheten 45 km/h. Fortfarande rejält långsammare än biltrafiken.

Att folk byter från bil, maxhastighet på över 200 knyck (lagligt) till cykel (motor bara aktiv till 25km/h alt 45 km/h) är inte ett hastighetsproblem. Det är, som nästan allt annat när det gäller cyklar i Sverige, ett infrastruktursproblem. eller "utmaning" om man vill vara lite mer peppig.

När fler ställer bilen och lämnar de breda välutformade vägarna för att istället cykla elcykel, på smala, dåligt utformade vägar, så ställer det högre krav.

Så här är vårt förslag:

Börja kalla elcyklar med kraftigare motor för det de är, elmoped.
Bygg infrastruktur för cyklar på exakt samma sätt som för motortrafik. Ni vet, lagom breda, tvingande standarder, genomtänkta lösningar.

Just det, vi fick svar från Stockholms Stad också, om det här om att de enkelriktat cykelvägen över Skansbron, med effekten att cyklister plötsligt måste korsa biltrafik nio gånger för att komma rakt fram.

Och jo, det är precis så det ska vara. Men med en bra försäkring så är det säkert inget problem.

Toppbild Foto: Richard Masoner/Barry on the Schwinn Tailwind Flickr CC-BY-SA 2.0

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer