I veckan var det höstlov i Stockholm. Stans föräldrar tog ledig och var någon annanstans. Det innebar såklart mindre köer. Mycket mindre köer:

[![Höstlov bilfritt 500](/content/images/2013/11/Höstlov-bilfritt-500.png)](/content/images/2013/11/Höstlov-bilfritt-500.png)Skeppsbron 31 oktober 2013 Höstlov
 

Inte en bil så långt ögat nådde. De som ändå körde omkring var nästan uteslutande yrkestrafik. Så här såg det ut precis en vecka innan:

[![24 ok ej höstlov 2 500px](/content/images/2013/11/24-ok-ej-höstlov-2-500px.png)](/content/images/2013/11/24-ok-ej-höstlov-2-500px.png)Skeppsbron 24 oktober 2013
 

Då stod trafiken stilla hela vägen från Slussen ner till Kungsträdgården (för er som inte bor i Stockholm kan ni få en hygglig bild av det i den här videon). Det var Obamakänsla, fast utan betongsuggor överallt.

Det är såklart intressant att trafiken påverkas så mycket när några privatbilister låter bilen stå och jag kan tänka mig att förare av lastbilar, budbilar och taxi stortrivdes. Bullret minskade också, det var till och med cyklingsbart längs Stadsgårdsleden, annars en plats man helst kör med hörselkåpor på. Men det som överraskade mig var att tempot plötsligt blev så oerhört mycket lugnare.

När jag kör iväg från rödljuset på Götgatan förbi Hotell Malmen brukar det stå och varvas med motorerna för att sedan ges full gas den korta biten ner i tunneln. Stockholmstrafiken är ju känd som rätt aggressiv och hätsk. Icke så den gångna veckan. Det var lugnt, det kändes plötsligt som att alla fick plats, även de som inte körde 70. Det stod visserligen som vanligt en taxi i cykelfältet utanför just Hotell Malmen, men det var inga problem att runda den ute i bilvägen eftersom tempot var så mycket lugnare ute i bilvägen.

Det finns en läxa att lära här någonstans känns det som.