[![](/content/images/2012/10/NL_cyklingsfilm.jpg "NL_cyklingsfilm")](/content/images/2012/10/NL_cyklingsfilm.jpg)Fantastiska cykelvägar sedan 1970-talet. Bild från [Mark Wagenbuurs](http://bicycledutch.wordpress.com/) film.
Vi nämner ofta Holland som ett föregångsland för cykling, men påfallande ofta när jag frågat mina landsmän om hur Holland blivit så duktiga på cykelinfrastruktur har svaret varit “vi har alltid cyklat”. Så enkelt är det naturligtvis inte. Kolla filmen som visar hur det gick till när Holland fick sin fantastiska cykelinfrastruktur.

Vi nämner ofta Holland som ett föregångsland för cykling. Påfallande ofta när jag frågat mina landsmän om hur Holland blivit så duktiga på cykelinfrastruktur är svaret “vi har alltid cyklat”. Så enkelt är det naturligtvis inte.

Holland blev ett rikt land efter andra världskriget, vilket också märktes på lönerna som steg. Folk handlade självklart mer och bilen blev omåttligt populär. Resultatet blev att städerna blev igenkorkade av biltrafik och att trafikolyckorna ökade lavinartat. År 1971 dog 3 300 personer i trafiken. 400 av dessa var barn under 14 års ålder. Det gjorde att folk fick nog och gick ut på gatorna och protesterade mot bilismen. Kombinera detta med olje- och energikrisen så lades grunden för den cykelinfrastruktur vi idag kastar längtande blickar efter.

Mark Wagenbuur på grymma sajten Bicycledutch har sammanställt en film över hur det egentligen gick till när Holland blev det föregångsland för cykling det är idag. Den är sex och en halv minut, men mycket sevärd. Kika här nedanför.

Holländarna har alltså arbetat hårt med sin cykelinfrastruktur sedan 1970-talet. Det är hög tid att vi sätter fart här hemma.

Tipstack till Anders H!