Lika punktligt som fästingar dyker de upp om våren, skribenter som på väg till jobbet noterat att det dykt upp fler cyklister och att det är dags att skriva en rad om cyklisttokeriet.

Cykelanarkin

I morse började DN sin serie som inleds slagkraftigt med ”Vilka cyklister är värst? Medelålders män i lycra eller orutinerade kvinnor som kör sakta?”

Vilka är värst? Slicka stekare i BMW eller pensionärsparet i en gammal Ford Escort? Nu startar vi en serie om biltrafiken i Stockholm. Skrev ingen reporter någonsin.

Att läsa starten på DN:s artikelserie är lite som att se när Siewert Öholm tog upp fenomenet hårdrock i Svar Direkt på 80-talet. (För er som är under hundra år, så ledde Siewert Öholm alla debattprogram i svensk TV hela 80-talet).

Så här:

Det här är är inga märkligheter, i DN:s värld är förändring lite läskig och förmodligen farlig. Vi skrev lite om fenomenet förra  våren, Äntligen cyklistgnäll! – i korthet förändras trafiken, ett trafikslag tar plötsligt större plats och då kommer det efter ett tag bli en motreaktion, ”Bikelash”.

Men en grej i texten känner vi ändå att vi måste kommentera. Rubriken, som är ett citat från en av Stockholms cykelpoliser:

Screen Shot 04-12-16 at 10.33 AM

Yes, det handlar igen om att man jämför Stockholm med det land i världen som har gått längst med att anpassa cykelinfrastrukturen så att cyklister kan cykla på egna villkor. Så, innan man börjar prata om ”kultur” bör man kolla på den rent fysiska skillnaden mellan Stockholm och Nederländerna.

Det här är Stockholm:

[![Raoul Wallenbergstorg / Strandvägen](/content/images/2012/11/trädplantering.jpg)](/content/images/2012/11/trädplantering.jpg)Raoul Wallenbergstorg / Strandvägen
Det här är Leeuwarden i Nederländerna:
[![Leeuwarden cykelväg](/content/images/2016/04/4267825003_858f0771ea_b-1024x685.jpg)](/content/images/2016/04/4267825003_858f0771ea_b.jpg)Foto: [Fietsberaad ](https://www.flickr.com/photos/fietsberaad/4268569460/in/photostream/) [CC BY-ND 2.0](https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/)
Det kan vara svårt för det otränade ögat att se skillnaden men på den övre bilden ser ni en smal dubbelriktad cykelbana med ett träd i. Och fartgupp. Den smala vägen delas med fotgängarnas trottoar, en så kallad ”G/C-bana”.

På den undre en väldigt bred cykelbana med tre ***filer, ***en i vardera riktning och en avsedd för högersvängande cyklister. Eller för att stava ut det: I Nederländerna förstod man att för att få folk att cykla bra så måste de få göra det på egna vägar, på egna villkor. Sedan började de i den änden. I Stockholm har man bänt in cykeltrafiken lite där det blev plats över.

Nederländerna har gjort andra nästan magiska grejor också. Sett över väjningsplikterna (läs också: Varför gnäller cyklister över väjningsplikt) till exempel. Eller anpassat trafikljusen till cyklister. Så de funkar. Så här kan det se ut i Stockholm:

Fundera över hur det påverkar ”kulturen”.

Sedan finns det någon slags bild av att Nederländernas cykelparadis, med härligt toleranta och hänsynstagande cyklister dök upp av sig själv lite spontant sådär.

amsterdam-1980

Det gjorde den inte. På 70-talet spärrade folk av gator i civilolydnad och demonstrerade under parollen: ”Stop de kindermoord”, stoppa barnamorden. I jämförelse är Stockholms cyklister mesar.

Och testa gärna att fulparkera din bil i en cykelbana i Nederländerna. Jag lovar att du kommer drabbas av instant cykelkultur. Förmodligen mindre tolerant än du tror.

[![IMG_3511](/content/images/2014/05/IMG_3511.jpg)](/content/images/2014/05/IMG_3511.jpg)Här har du lite cykelkultur
Vi tror att om du frågar genomsnittscyklisten i Amsterdam om ”cykelkulturen” så kommer de se frågande ut. Nederländerna har ingen cykelkultur eftersom cykling inte är satt på undantag utan är normen.

Men visst, det kanske saknas cykelkultur i Stockholm. Men det ligger inte främst hos cyklisterna.

Och obligatorisk disclaimer för att slippa självklarheter. Jo, cyklister ska också följa trafikreglerna. Läs gärna: Cyklister är trafikens lagbrytare.

Läs: ”Det finns ingen cykelkultur i Stockholm