Ni vet hur ansvariga politiker gillar att säga att det inte finns plats kvar i stan, att vi måste komma överens och att det inte finns plats för några ”cykelmotorvägar” i stan (om inte, läs här och här). Och det är ju illa, med all trängsel. Men är det så trångt egentligen?
Häromdagen slog det mig att det finns rätt mycket extra utrymme på till exempel en så central gata som Götgatan:

Sk--rmdump004-liten-1

Filen är nästan dubbelt så stor som den skulle behöva vara för att rymma trafiken. Jag tror att den där nästan hela extra filen är kvar från tiden innan cykelfältet fanns och då var väl idén att det skulle användas för bilister som skulle svänga höger upp på Tjärhovsgatan några meter fram på bilden. Idag är den där nästan hela filen egentligen bara bra för att bilisterna ska känna att de kan hålla hög fart på väg ner i tunneln några hundra meter bort.

Utrymmet skulle med fördel kunna omfördelas för att antingen minska fulparkerandet bland taxichaufförer som tar upp kunder utanför Hotell Malmen (läs mer här), eller för att bredda cykelbanan på ett av Stockholms största cykelpendlingsstråk (utmärkt i Cykelplanen som just prioriterat ”pendlingsstråk”). Eller varför inte för att skapa en buffertzon mellan bilister och cyklister. Utrymmet finns, men används helt enkelt dåligt.

När jag väl upptäckt den där spillytan slog det mig att de där ytorna finns överallt i stan. Här till exempel på Skeppsbron utgör den bitvis en helt egen fil, åtminstone för vanliga bilar:

utrymme 3

Enda funktionen att ha filen så bred hela vägen fram till nästa korsning är att skapa en känsla av att det går att köra fort när köerna inte hindrar det. Där finns det alltså gott om utrymme att ta av, även om man räknar in att lastbilar och turistbussar ska kunna passera också. Samtidigt skulle man uppnå effekten av att hastigheten dämpas bland motorfordonen – också det något positivt inte minst ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Eller på Götgatan mellan Folkungagatan och Åsögatan:

G--tgatan-2-500px-500x350

En yta som lätt skulle kunna användas bättre och samtidigt låta lastbilar passera, även om de skulle få sakta ner lite.

– Vi kan inte riva hus för att få fram mer cykelbanor, säger Ulla Hamilton (m)

Vi har ändå den innerstad vi har. Det finns inte mycket utrymmen att bygga bredare cykelvägar på. Många måste trängas.

Eller hur – och vissa mer än andra.

Prioriteringar, prioriteringarPrioriteringar, prioriteringar.