Vi har skrivit om snöröjning sedan 2011-ish och jag tror aldrig snöröjningen har varit så underlig som i år. Förr om åren har det först varit inte snöröjt alls (till 2011), hyggligt snöröjt (2012), sådär (2013), pilot med sopsaltaren (2014)  och därefter har det väl egentligen inte varit så mycket snö alls.

I dag cyklade jag till jobbet för första gången sedan snön föll. Och på större delen av sträckorna var det alldeles lysande snöröjt. Inte sällan asfaltsrent. Och kolla här, en bonus – säkerhetzonen på Strandvägen fungerar plötsligt. Inte ens den stora Hummern har parkerat sig med halva fronten i cykelvägen. Plötsligt går det att cykla i högra körfältet hela vägen. Tack för det snön.

[![](/content/images/2017/01/Screen-Shot-01-10-17-at-09.28-PM-1024x660.png)](/content/images/2017/01/Screen-Shot-01-10-17-at-09.28-PM.png)Plötsligt fredad cykelväg
Men sedan till det märkliga. Det här är pendlingsstråket längs Ringvägen. När man kommer över den rätt hårt trafikerade korsningen Ringvägen-Götgatan möts man av en snövall. Hela vägen är spärrad. Det är plogat framför. Det är hyggligt plogat bakom. Men sedan valde någon att lägga snöhög där, så man kommer inte förbi. 

”Pendlingstråk” är alltså vägar som Stockholms stad utsett till särskilt viktiga cykelvägar i Cykelplan 2012.

Det här är Strömbron. Rakt fram går cykelvägen till Stallgatan – också den pendlingsstråk. Men där är det numera en snöhög mitt i. Dock asfaltsrent före och efter.

Det här är Skeppsbron. Japp, pendlingsstråk. Men också det snölager:

Istället cyklar folk på trottoaren. Jättepopulärt. Olagligt.

Lite senare kommer man upp på Götgatan. Prioriterat pendlingsstråk. Helt okej snöröjt innan. Men snöhög i mitten. Jag fick leda förbi idag.

När man fortsätter upp i backen så är hela cykelvägen snölager. Nu ska sägas att man kan cykla på resten av vägen – men det är förmodligen olagligt. Trafiken här går bara i en riktning, mot cykelvägen. Så man måste korsa heldraget och köra mot trafiken.

Och till sist, här är Arenaleden – japp, pendlingsstråk. Med snöhög i mitten som tvingar ut en i mötande biltrafik. Och här får man se upp, det är rätt trafikerat.

Det märkliga är alltså att det mellan alla snöhögar är rätt okej snöröjt. Eller som på Strandvägen, alldeles utmärkt. Så frågan är varför man väljer att spärra av dem så de inte går att använda?

Jag fattar inte.