I morse när jag cyklade upptäckte jag plötsligt att hela Arsenalsgatan av tväravstängt med betongsuggor. Så här såg det ut:

Jag missade helt den disktret utplacerade brandgula skylten (i början av klippet) med massa text som berättade att vägen skulle vara avstängd. Ett av skälen till att jag missade den var att den stod på vänster sida av vägen. Ett annat var att den är placerad precis där man måste ha koll på gångtrafik från flera olika håll, koll bakåt eftersom man får grönt tillsammans med busstrafiken, och koll åt bägge hållen som tung motorfordonstrafik kan komma. Plus koll på alla andra cyklister alltså.

Här kan jag tycka att det är lite snålt med en enda skyltuschling. Jag tänker att om ett pendlingsstråk för biltrafik, säg Essingeleden, hade spärrats av helt, så hade de tagit i med en eller två skyltar till. Kanske till och med en bit ifrån själva avspärrningen så man får lite tid på sig att planera om sin färdväg. Kanske till och med några pilar för att visa vad det är tänkt?

Screen Shot 05-13-14 at 08.51 AMHär en skylt en hel stadsdel bort – på Västerbrons Kungsholmenssida för avspärrning på Hornsgatan/Götgatan.

Meningen är att man ska ta Stallgatan istället. Den har därför fått en liten sarg för att skapa plats åt den rätt intensiva cykeltrafik som faktiskt tar sig fram här. Så här såg den ut:

grand-hotell-fredrik-wassFoto: Fredrik Wass

Så vi får se hur det går.

Hemvägen var bättre skyltad. Så här är det tänkt:

Den där vänstersvängen till Strömbron är redigt vansklig. Vänstersvängande trafik ska såklart vänta, men som ni såg var det sisådär med det. Och jag kan förstå det, att bli stående mitt i korsningen med snabb biltrafik framför och bakom sig känns inte särskilt tryggt, ens för mig som är van storstadscyklist. Man känner sig rätt utsatt där i mitten.

Och jag tror att vänstersvängande cykeltrafik nu är betydligt mer omfattande än tidigare vänstersvängande motorfordonstrafik. Och om alla gör som jag, det vill säga stannar, kommer den motorfordonstrafik som ska rakt fram inte komma fram.  Jag tror det här kommer bli knepigt att få att funka.

Noterar ni också skylten mitt i filmen? Ja, formellt är vänstersväng inte tillåten alls. Man har lyckats förbjuda all cykeltrafik över Strömbron. Igen. Skylten heter ”Påbjuden färdriktning” och här påbjuder den alltså att man ska fortsätta rakt fram. Såvida man inte är ”buss, byggtrafik samt taxi och leveranser till Kungsträdgårdsgatan”.

2016-09-28-17-34-35

För säkerhets skull sitter en brandgul skylt till vänster också som säger att det inte går att köra över Strömbron och Skeppsbron till Södermalm, såvida man inte är byggtrafik eller buss.

Det är alltså skyltmässigt glasklart – även cyklister ska fortsätta rakt fram.

Nu tror jag inte att det är meningen, av flera skäl. Det första är att kommunen arbetat hårt med att se till att cykeltrafiken kan köra Strömbron/Skeppsbron och upp till Södermalm. Det är ju precis det mecket de jobbat med spårviddshindren och annat. Det andra är att kommunen medgett i samtliga andra fall när vi felanmält, att det blivit fel – några exempellänkar finns i slutet av den här posten. I några fall har det åtgärdats. Fordonstrafik-förbjudenskylten vid spårviddshindren är till exempel borta.

Och den här som sitter på Kungsträdgårdsgatan har vi fått beskedet att den ska få en tilläggskylt med ”eller cykel”, så det blir ”Gäller ej buss eller cykel”. Det ska vara på gång (vi felanmälde första gången i maj, så skylthanterandet är inte alltid förenat med blixtsnabbhet).
Kungsträdgårdsgatan

Så, det lutar åt att hela den där för biltrafiken väldigt tydliga skyltningen, inte är avsedd för cyklister alls. Utan att den bara har blivit så för att skyltar inte gäller cyklister.

Eller de gäller ibland. Orka skylta liksom.

Läs också:

Ni följer väl skyltarna och lyder lagen?

Skyltar gäller bara bilar. Eller hur var det nu?

Förbjuden cykeltrafik förbi Skeppsbron