Cyklistvidrig lösning fixad på rekordtid

Med sedvanligt fingerspitzengefühl har Trafikkontorets entreprenörer inför prinsbröllopet den 13 juni underlättat för hästkortegen som inte tål höga refugkanter. I brådrasket lyckades man fixa en obehaglig kant för cyklisterna. Efter utrop från media ordnades dock detta i rekordfart. Yay!

Prins Carl Philip och Sofia Hellqvist gifter sig den 13 juni och ska åka runt i hästdroska på stan. Då hästdroskor (liksom de flesta andra trafikslag, kanske jag får inflika) inte hanterar höga refugkanter så bra, har Trafikkontorets entreprenörer varit ute och gjort mjuka asfaltkanter runt berörda refuger.

[![Före: Hård kant mitt i cykeFöre: Hård kant mitt i cykelfältet, varsågod. Foto: Andreas Jennische/StockholmDirekt.sese/content/images/2015/05/innan.jpeg)
Före: Hård kant mitt i cykelfältet, varsågod. Foto: Andreas Jennische/StockholmDirekt.se

Entreprenörernas avsaknad av fingerspitzengefühl är tyvärr välkänt för den här bloggens läsare. Denna gång uppmärksammade Andreas Jennische, reporter på Direktpress, att en obehaglig kant skapats mitt i cykelfältet vid Blasieholmskajen. Han postade en artikel: Prinsbröllopets ”asfaltslimpa” farlig för cyklister vid 06.10 imorse.

Döm av allas förvåning (och förtjusning) att Trafikkontoret bara några timmar senare åtgärdat felet! Läs artikeln ”Prinsbröllopets cykelvidriga asfaltslimpa fixad på rekordtid”.

[![Efter. Mjukt och fint. För Efter. Mjukt och fint. För alla. Foto: Andreas Jennische/StockholmDirekt.sese/content/images/2015/05/efter.jpeg)
Efter. Mjukt och fint. För alla. Foto: Andreas Jennische/StockholmDirekt.se

I artikeln erkänner också Trafikkontorets samordningskoordinator Jon Isaksson att Trafikkontoret inte innehar expertisen för att göra cykelsäkra lösningar. På frågan hur mycket extra skattebetalarna måste betala för denna blixtutryckning svarar Jon Isaksson:

– Inget extra. Är vi inte nöjda med det vi beställt så skickar vi ut entreprenören igen, så den får fixa till det. Å andra sidan kommer säkerheten alltid först. Tycker inte cyklisterna att det är bra så får vi ordna till det. De är de som är experter på att cykla, inte jag, säger Jon Isaksson.

Härligt med uppbackning av media men en smula skrämmande överläggning på brukarna, dvs cyklisterna, av Trafikkontorets lösningar. Eller vad tycker du?