Cyklister utsätts för hot och våld” är rubriken på ett inslag som gick i SVT i förrgår, ni kan se det själva här. Och för dem som cyklar i Stockholmstrafiken är det här ju inga nyheter direkt – Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist skriver bättre om det än jag kan här.

köra nära pixlat

De flesta exemplen från SVTs inslag är bortplockade från de Facebooksidor och grupper de postades i. En grupp utmärkte sig och stod för flera av exemplen – men det ska sägas att sedan de värsta inläggen gjordes så har samtalstonen i gruppen förändrats radikalt. Trots det tendentiösa namnet ”Cyklist? Dags Att Kräva Körkort För Cykel”, så kan gruppen vara den första mötesplatsen överhuvudtaget mellan cyklister och framförallt lastbilschaufförer. Och med tanke på hur farliga just lastbilar är för just cyklister (läs mer här), så är det fantastiskt bra och gruppen ska ha en eloge för att de ryckt upp sig i kragen och skärpt sig. Jag hoppas de fortsätter på den vägen, det där kan bli något riktigt, riktigt bra.

Och cyklisthat finns överallt och inte bara på Facebook (Twitter till exempel är också en rik källa).

laddat gevär 2 pixel

Men det som har varit intressant är att följa reaktionerna runt om på framförallt SVT-inslaget. En av de första åsikterna jag såg  var att att man var dum i huvudet om man tog hot och hat mot cyklister på allvar eftersom det så uppenbart handlar om överdrifter och bara jargong.

cyklisthat 17

Jag kan lova att när man står där på en hoj och väntar på grönt, med bara lite frigolit på huvudet som skydd  och det rullar upp en lastbil  (även om den inte är 24 meter och väger 60 ton som i exemplet ovan) så får frågan ”Undrar om det bara är jargong eller om det finns någon därute som menar allvar?” en helt annan tyngd.

cyklisthat 3

En annan åsikt jag ofta möter är att det är cyklisternas eget fel att hatet uppstår. Att det kommer upphöra när ”cyklisterna följer lagen/slutar köra mot rött/på trottoaren/som galningar”. Att det helt enkelt är välförtjänt.

hat mot cyklister

Facebookgruppen som, tror jag i varje fall, gav idén till SVT-inslaget heter alltså ”Cyklist? Dags Att Kräva Körkort För Cykel”. Det är lite i linje med just den åsikten, att cyklisterna är särskilt inkompetenta i trafiken och att det helt enkelt saknas utbildning. Om bara alla cyklister får körkort så kommer de sköta sig och allt löser sig.

Svaret på det är ju att körkort inte är en garant för att folk sköter sig i trafiken. När en undersökning visar att bara 30% av lastbilschaufförerna håller hastigheten så är det inte för att de saknar körkort. Jag tror inte det är avsaknad av körkort som gör att bilisterna envisas med att trotsa förbudet att passera på Rutger Fuchsgatan (och göra bussförarna rasande):

306583_406245829426584_497017426_n

Och det är klart att de nästan femtio procenten bilförare som kör för fort på 40-vägar vet om att det är olagligt. Det är inte avsaknad av körkort som är problemet. Det är trafikantens beteende. Det gäller såväl lastbilschaufförer, som bilister, som cyklister. Ett körkort för cyklister skulle inte ändra på det (och i praktiken har redan de flesta cyklister körkort, enligt den statliga cykelutredningen är 83% av alla som cyklar i storstäderna körkortsbärare). Förstå mig rätt nu: det handlar inte om att jag tror att upplysning och utbildning skulle vara oviktig. Det behövs massor av trafikantutbildning, gärna redan i skolan.

Och den som tror att lösningen på cyklisthatet är att alla cyklister slutar bryta mot trafikreglerna, sätter upp ett mål som aldrig kommer uppnås. Eftersom cyklister är som alla andra trafikanter, att bryta mot trafikreglerna är inget specifikt för cyklister. Trots det är det sällan någon säger ”Djävla bilister kör alltid för fort”.

Inte sällan när jag i olika sammanhang berättar om hatandet så blir en av de första reaktionerna att få tillbaks ”Men cyklister kör ju som tokar/mot rött/på trottoaren/överallt”. Jag vill säga ”Men jag gör inte det. Jag stannar för vartenda rödljus och lämnar företräde vid vartenda övergångsställe”. Och det gör jag. ”Ja du ja. Men dom andra”.

Jag känner att jag som vit medelklass plötsligt får en aning om hur det är att vara invandrare i Sverige. ”Invandrarna stjäl och begår brott” ”Men jag gör inte det” ”Nej, du ja. Men dom andra”. Det är samma mekanismer. Samma generaliseringar. Och väldigt liknande hat. Och hot.

Jag tror inte att det egentligen handlar om cyklisters eventuella laglöshet. Tittar man på dem som uttrycker hatet så är det ju inte respekt för lagen som är utmärkande. De skryter med att de vill dänga till andra människor med sina fordon, spruta spolarvätska på dem, de tycker det är löjligt att någon kan bli sur över att de bryter mot lagen när de parkerar i cykelfälten och de tycker att det är fotgängarnas fel när de blir överkörda vid övergångsställen. För att grovt förenkla och nämna några exempel. Det handlar inte om laglydiga bilister i ena ringhalvan och lagbrytande cyklister i andra.

cyklsthat5 2

Jag tror istället det handlar om kamp om utrymme och det har vi skrivit om förut. Det finns bara begränsad plats i trafiken och cyklisterna börjar ta för sig av den. Och det är klart att det skapar konflikter, särskilt när det sker på det så otroligt inkompetenta sätt som cyklisterna berets plats hittills, med en fullständigt inkonsekvent cykelinfrastruktur.

Därför tycker jag det är skönt att det börjar dyka upp folk, som SVT’s reportrar och Expressens ledare, som inte sopar hatet mot cyklister under mattan och avfärdar det som ofarligt trams, utan tar det på allvar. För det är allvar.

Jag har inga problem med andra cyklister. Inte med fotgängare eller bilister heller. Eller lastbilschaufförer för den delen. Jag har problem med andra trafikanter som inte samspelar, som inte följer lagen och som inte är kunniga nog att ta sig fram i trafiken säkert.

”Cyklister” är lika lite som ”invandrare” en homogen grupp som delar något slags egenskaper. De enda gemensamma vi har är att vi använder en cykel för att ta oss fram. Många av oss kör också bil. Och går.

Varför bryr jag mig då? Om jag nu är så laglydig, varför inser jag inte att när någon slentrianhatar cyklister ”som far fram som vettvillingar och ignorerar alla lagar”, så gäller det ju inte mig?

För att det är tröttsamt. Att hela tiden behöva försvara något så trivialt som mitt val av transportmedel. För att det påverkar mig. Jag cyklar varje dag, ibland gör jag fel precis som alla andra. Missar en fotgängare som inte kommer över. Stannar klumpigt. Glömmer att ge tecken med armen. Då vill jag bli bedömd för hur jag cyklar, inte utifrån en fördom om ”hur cyklister är”. När jag säger ”förlåt, det var inte meningen¨, jag missade”, så vill jag slippa höra ”jävla cyklister” till svar.

Och för att det är otäckt. Det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.