Nej, alla cykelbanor är inte rena sommarvägarna

Nej, alla cykelbanor är inte rena sommarvägarna

Vintern 2020 var en mild historia, i Stockholm föll det precis ingen snö alls. Annat var det vintern 2019 - då låg det länge runt nollan samtidigt som det var rejält med nederbörd. Det ledde till att det föll snö, som smälte under dagen och sedan frös till spårig is under natten. Det blev ren isgata, och så höll det på. Framåt våren skulle det också visa sig att snösvängen fuskat, bland annat genom att låtsas snöröja med golfbil.

Men svårröjt var det. Och klagades gjordes det.

Men, på några ställen i Stockholm så användes en förhållandevis ny metod, sopsaltning. Tjugo mil av vad kommunen kom att kalla "Vintercykelvägar" sopsaltades och resultatet är vad som i det närmaste kan kallas sommarväglag. Så här:

Klassisk sopsaltad cykelbana

Och detta upptäckte ledarskribenter och kommenterare i sociala medier. Stockholm prioriterar cyklister över fotgängare. Asfaltsrent på cykelbanan och ren isgata på trottoaren, det är rena sommarunderlaget. Helt galet.

Mitt i.
"I år har det klagats mycket på isiga trottoarer och gångvägar - allt medan cykelbanorna sopsaltats."
DN.se
"Flera DN-läsare och Stockholmsbor har upprörts över att plogningen av cykelbanor fungerat utmärkt, samtidigt som gångstråken varit mer eftersatta."
Mitt i Stockholm
"- Ja, cykelbanorna är ju rena som dansgolv, säger Britt-Marie och skrattar."

Det framstod helt enkelt som att precis alla cykelvägar var asfaltsrena, samtidigt som fotgängarna halkade omkring på ren isgata och utifrån hur det beskrevs i media är det inte konstigt att folk blev upprörda i kommentarsfälten.

Och vi som cyklade över isbark och genom snödrivorna kliade oss i huvudena. Det var lika isigt och igensnöat för oss. De ställen vi cyklade på som var asfaltsrena var nästan alltid också lika asfaltsren gångbana. Är det inte bra?

För av tjugo mil sopsaltad cykelbana, är femton också gångbana. Det innebär att på de här huvudstråken så kommer alla fram. Så här kan det se ut:

Söderort häromveckan.

Lämnar man huvudstråken så är det plötsligt som förr igen, oavsett om man kommer till fots eller på hjul. Så här såg det till exempel ut i morse:

Ren isgata både på gångsidan (vänster) och på cykelsidan (höger).

Inget asfaltsrent för någon, bara plogat och sandat.

Man kan tycka att tjugo mil låter mycket, men tittar man på det utmärkt på en karta, så ser man att det är rätt lite:

Här sopsaltas det. Lila streck är kommungränsen.

Åtminstone i förhållande till hur många trottoarer, gångbanor och gång/cykelvägar det totalt finns i kommunen.

Var är sopsaltning?

Sopsaltning är en metod som kommunen började med för snart tio år sedan - vi skrev första artikeln 2013. Till en början användes den bara utanför stan - eftersom man var orolig att sopsaltningen skulle borsta bort grus och smuts på parkerade bilar och att det därmed skulle komma klagomål och bli skador. Man hade heller inte tillräckligt smala fordon för alla sträckor.

På den tiden var det mest cyklister som brydde sig. Men, framåt 2018 började man också sopsalta i innerstaden och det var då ledarskribenterna upptäckte det. När cykelbanan längs Götgatan var asfaltsren och trottoaren "bara" var plogad så stack det såklart i ögonen, ett parti spekulerade till och med i om kommunen lagt ner värmeslingor i cykelbanorna.  

Rätt utförd sopsaltning är fantastisk, men fel utfört kan det bli etter värre. Som här:

Foto: Jocke v Scheele

På bilden ovan har sopsaltaren inte kört hela ytan, utan passerat på gångsidan. Eller som här:

Här har alltså sopsaltaren bara kört en gång och därmed bara snöröjt någon centimeter av cykelbanan (till vänster) och en dryg meter av gångbanan. Det här behöver inte nödvändigtvis vara slarv, utan det kan också handla om att snöröjarna prioriterar att få så långa sträckor som möjligt farbara. Hellre att det är farbart fem kilometer, om än smalt, än jättebrett en välröjd kilometer och oframkomligt på resten helt enkelt.

Vid de lägena kan alltså cyklister och fotgängare få samsas om ytan. Det är inga konstigheter, så länge som man känner att man kan lita på att det är just av snabbhetskäl och inte rent slarv.

Men, i de fall vi sett som tidningarna, framförallt arga ledarskribenter, så har det handlat om att de faktiskt inte uppmärksammat att den asfaltsrena ytan också varit gångbana. Och av de bilder vi sett i kommentarsfält, så brukar det handla om samma sak, eller om fenomenet ovan, alltså att sopsaltaren inte snöröjt hela ytan.

Och så föds idén om att kommunen prioriterar cyklister framför alla andra hela tiden och att precis alla cykelbanor är asfaltsrena.

Vilket alltså inte stämmer.

Så, vårt tips för er som trafikerar ställen där sopsaltaren inte snöröjt hela ytan: vi får samsas - oavsett om det råkar vara gång- eller cykeldelen som är klar. Som cyklist, sakta ner och ta det varligt.

Och till alla: Klaga gärna på snöröjningen där den är dåligt utförd - säsongen 2019 visade ju att det förekom rejält med fusk. Men ställ inte trafikanter mot varandra.

Tack för oss.

Läs allt vi skrivit om snöröjning och om sopsaltning.