På vår Facebooksida dissade jag häromdagen SvD för de inte problematiserar att 23 km i timmen anses för snabbt för cyklister, samtidigt som 30 km i timmen anses som en rimlig hastighet för bilister när de kör nära små barn. Jag tycker att de båda fordonsslagen mäts med olika måttstockar.

7563621842_1fd159d244_b
Blue Blur Route by J Mark Dodds /Flicr(CC BY-NC-ND 2.0)

En av våra Facebookläsare, Joakim, påpekar dock mycket rimligt att cykelfälten är mycket smalare än vägar och att 23 km i timmen där är fortare än 30 km i timmen på en bred bilväg. Och det har han ju en rätt stark poäng i.

Jag inser att jag snarare borde fokusera på att det finns en infrastrukturell ”skuld” till pendlingscyklister, när fordon som väger ton har en miljö där de kan köra 30, medan fordon som bara väger några kilo inte kan köra 20. Och att ett rimligt mål är att pendlingscyklister inte ska begränsas till gånghastighet.

SvD ska också ha cred för att de presenterar hur mätningen går till. De påstår ingenting de inte har täckning för.

Precis tvärtom gör Nerikes Allehanda i en artikel från i lördags.Så här skriver de i ingressen:

Antal cyklister som kör mot rött, mot körriktningen och framför allt på trottoarer och gångbanor har ökat enormt de senaste åren.

Det är ett rätt starkt påstående och jag förväntade mig att det handlade om någon större undersökning som gjorts. Men i texten framgår inte hur tidningen vet att antalet regelbrytande cyklister i Örebro ökat ”enormt”, eller vad ”enormt” innebär. Jag skrev därför till tidningen och frågade. Så här såg svaret ut:

Det finns ingen vetenskaplig undersökning.

Däremot har jag själv studerat cyklister dels på Öster; Engelbrektsgatan och Hamnplan i Örebro, dels på Storgatan och Järntorget och även på Väster i Örebro under någon timme morgon och kväll i rusningstrafik  flera gånger de senaste åren. Och jämfört år från år.

Det handlar alltså bara om en åsikt, inte fakta. Men det är skrivit i en redaktionell text, inte i till exempel en krönika.

Jag tycker det är oehört problematiskt. Det kan vara så att cykling på trottoarer ökat explosivt senaste åren, men det är inget som tidningen har några faktiska belägg för. Och jag tycker jag ser sånt ofta (jag skulle vilja säga att det ökat enormt 😉 ). Journalister, poliser och trafikforskare som presenterar sina egna åsikter som fakta. Det finns mängder av exempel här på bloggen.

Jag förmodar att det mest är en indikation på att cyklingen håller på att slå igenom och som med alla fenomen som går från nisch till bredd så kommer det finnas en skepsis och rädsla.

Men cykling förtjänar att bedömas utifrån fakta. Är det så att cyklister kör för fort, mot rött och på trottarer så ska det fram och hanteras. Men om det inte är så så är det dags att sluta påstå det.