Ett citat från gårdagens SVT Nyheterartikel stannade kvar lite i huvudet efter att jag bloggat klart:

– Det blir ju inte bättre för att man stryper allt för oss bilister. Okej, cyklister ska ha sin del, men inte hela delen, säger Janne Karlsson.

Jag tänker på hur det gick till förra gången det gjordes en större förändring av gaturummet, förra seklet. Titta här på Riddarholmen, mitt i Stockholm, precis bredvid Gamla Stan:

RiddarholmskanalenFoto: Okänd/Stockholmskällan CC-BY-NC-SA

Ni ser Riddarhuset till höger i bild, Riddarholmen till vänster. Mellan Gamla Stan och Riddarholmen flyter Riddarholmskanalen.

Här är en vy till från lite senare, från 40-talet:

Foto: Petersens, Lennart af (1913-2004) CC-By-NC-SA/StockholmskällanFoto: Petersens, Lennart af (1913-2004) CC-By-NC-SA/Stockholmskällan

Sedan gjordes det här om lite grann på femtiotalet. Så här blev det:

By Holger.Ellgaard (Own work) CC-BY-SA-3.0 , via Wikimedia CommonsBy Holger.Ellgaard (Own work) [CC-BY-SA-3.0 , via Wikimedia Commons

Sex filer motorled täcker i princip hela kanalen. Det finns en cykelväg – den går där damerna picnickar på första bilden. Den är en av de två huvudsakliga lederna för cyklister som passerar norr-syd. Det är inte sex filer kan man säga:
MunkbroledenMunkbroleden

Inte hela delen som sagt. Och vi minns också Stockholms redovisning av gatrummet i Stockholm:
Gatrum i Stockholm Diagram

Joråsatt. Det är nog ingen risk att cyklisterna får ”hela delen” än på ett tag. Men det kommer nog höra fler som hävdar att cyklister kräver ohemult mycket. Change hurts.