Det visar sig att diskussionen om att cyklister inte betalar vägskatt inte är unik för Sverige. I USA funderar staten Washington att införa en speciell skatt för cyklar, mest ”för att” vad det verkar. Det har fått en politiker att uttala sig om att cyklister minsann också släpper ut koldioxid:

Also, you claim that is is environmentally friendly to ride a bike. But if I am not mistaken a cyclists [sic] has an increased heart rate and respiration. That means the act of riding a bike results in greater emissions of carbon dioxide from the rider. Since CO2 is deemed a greenhouse gas and a pollutant, bicyclists are actually polluting when they ride.

Det spreds såklart blixtnabbt i sociala medier.

"Riding a bike results in a greater emission of C02 from the rider" so Rep.Ed Orcutt supports the bicycle tax. MORON. http://t.co/wFDyKOCngP

— Astrid (@Cycling_Chef) March 2, 2013

En längre diskussion om hur skatter för infrastruktur fungerar i USA finns här.

Också i Storbritannien dyker idén om att cyklister ska betala vägskatt upp, senast när taxibolagschefen John Griffin ville få bort cyklisterna förra våren (läs mer på Cyklistbloggen här). De har vad jag förstår ungefär samma system som vi har här och journalisten och bloggaren Carlton Reid har startat bloggen ipayroadtax.com, där han regelbundet bemöter påståenden om att cyklister smiter undan från skatt.

Så, inget nytt under solen.

Men jag undrar ändå hur mycket koldioxid en cyklist släpper ut per kilometer i jämförelse med en genomsnittlig bil, eller fotgängare. Tills dess, så här säger Steve Jobs:

EDIT: Tydligen hittade Jobs stöd för sitt påstående i Scientific American från december 72. Så här ska det ha stått:

When one compares the energy consumed in moving a certain distance as a function of body weight for a variety of animals and machines, one finds that an unaided walking man does fairly well (consuming about .75 calorie per gram per kilometer), but he is not as efficient as a horse, a salmon, or a jet transport. With the aid of a bicycle, however, the man’s energy consumption for a given distance is reduced to about a fifth (roughly .15 calorie per gram per kilometer). Therefore, apart from increasing his unaided speed by a factor of three or four, the cyclist improves his efficiency rating to No. 1 among moving creatures and machines.- Stuart S. Wilson, Scientific American (1973)