/ cykelpositivt

Cykling - inte bara gråt och tandagnisslan

Ibland, särskilt framåt vårkanten när cykelvägarna döljs i ett stort grusmoln fyllt av vinterns framtöande sopor, kan man tro att cykling bara är ett enda misär. Så är det såklart inte. Nu har Cyklistbloggen haft en rätt intensiv vinter så aktiviteten har inte varit på topp, men vi tänkte det ändå trots påskledighet vore på sin plats med en liten ”bra saker vi sett om cykling senaste tiden”-post.

Vi samlar ihop fem grejor vi läst: Är cykling bra för dig (hint:ja), Vilken är Sveriges cykelsäkraste stad (inte Stockholm), Hur bra är Umeå som cykelstad, Var ställer du cykeln vid Centralen i Stockholm (inte vid Järnvägsparken) och vilket är billigast, taxi eller cykel?

Så, först: Tidningen Dagens medicin tar inga gamla sanningar som fakta utan att undersöka ordentligt. De har därför kommit fram till att cykling är bra för dig, något de skriver om under rubriken:

Dagens medicin

Japp, nu är det medicinskt bevisat, cykling förbränner fett. De skriver själva:

Resultatet kanske inte förvånar, men det är första gången som forskarna nu har konkreta bevis för hur mycket det skiljer sig om du tar dig till jobbet på det ena eller det andra sättet.

Det visar sig att en genomsnittlig man som cyklar till och från arbetet väger i snitt fem kg mindre och har ett kroppsmasseindex, BMI, som är 1,71 kg/m2 lägre än en motsvarande man som åker bil.

För en kvinna blir vinsten 4,4 kg respektive 1,65 lägre BMI.

Värt att fira med en Snickers tycker vi. Läs mer hos Dagens Medicin.

Nästa cykelpositiva är Rasmus Berglöf och Christopher Haglund som deltog med ett lag på hackathonet Hack for Sweden. Ett hackathon är lite förenklat när en massa programmerare träffas och programmerar nonstop i något dygn. Målet är att få ihop kreativa nya grejor snabbt.
Rasmus och Christopher petade ihop Cykelranking.nu. Det är en tjänst, eller sajt om man så vill, som utifrån tillgängliga data rankar alla Sveriges kommuner efter hur cykelsäkra de är. De säger själva:

(…) idag är det i många fall både krångligt och farligt att cykla. Därför ville vi med cykelranking.nu – och med hjälp av den tillgängliga data som finns för alla kommuner – sätta fokus på hur cykelvägnätet ser ut och var cykelolyckor inträffar.

Stockholm hamnar på 248:e plats och vill du kolla din egen kommun finns länken alltså bara några meningar upp. Läs mer om hacket på Swecos hemsida.

Och appropå cykelsäkra och cykelvänliga kommuner läste vi att Umeå ska satsa mer på cykling. Det skriver de i ett pressmeddelande. Vi har ingen aning om hur Umeå är som cykelstad, men två meningar sticker ut:

> ”(…) en framtida utmaning är att öka separeringen mellan fotgängare och cyklister.”

och

> ”- I framtiden kanske vi även behöver skilja på olika typer av cyklister på grund av att olika cyklar håller olika fart t ex elcyklar kontra traditionella cyklar, fortsätter Katarina Bergström.”

Alldeles oavsett hur det ser ut i verkligheten så visar de på en insikt i det som kanske är det största hindret för en ökad vardagscykling i Sverige: Den extremt låga respekten för cyklisters rätt till väg.

I Sverige är det helt rimligt att bygga cykelvägar med träd, stolpar eller buskar i, att parkera i dem, ställa byggbråte i dem, etablera husrenoveringar i dem. Det är också helt rimligt att lägga tungt trafikerade pendlingsstråk i kombinerade gångvägar.

Kort sagt, cyklisters rätt till väg hamnar långt ner på priolistan. Umeå visar åtminstone i text att de har förstått att cyklister inte ska dela väg med fotgängare och att cyklisters hastighet inte ska begränsas av den som cyklar långsammast.

Lysande.

Läs mer hos MyNewsdesk och om du cyklar i Umeå, skriv gärna en rad i kommentarsfältet nedan om hur du tycker det fungerar.

Vidare, vi har skrivit en hel del om hur svårt det är att hitta bra cykelparkering vid Stockholms Central. Det finns ett gäng ställ precis utanför Centralen som ofta är fulla, och en helt öde jätteparkering en bit bort.

Nu har Per-Åke Tjärnberg som är trafikplanerare och ansvarig för cykelparkeringarna i innerstan tittat på möjligheterna att anlägga en parkering till, den här gången inomhus. Så här ser det ut just nu:

2016-03-23 16.01.20

Det är en plats som redan idag har förhållandevis fulla cykelställ och Per-Åke Tjärnberg gav därför en arkitetfirma i uppdrag att rita ihop något lite roligare. Så här blev det:

[![Illustration: DinellJohansson](/content/images/2016/03/illustration.jpg)](/content/images/2016/03/illustration.jpg)Illustration: [DinellJohansson](http://stockholmprojekt.blogspot.se/2016/03/cykelforflyttning.html)
 Vi tycker det ser grymt ut vi, även om det såklart gärna hade fått ligga ännu lite närmare huvudingången. Men av döma av hur fullt det är i ställen som står där idag, så finns det hugade parkerare.
Läs mer i [Mitt i Vasastan](http://mitti.se/cykelgarage-med-lasbara-boxar-i-jarnvagsparken/?tag=vasastan) och hos [Stockholmsprojekt](http://stockholmprojekt.blogspot.se/2016/03/cykelforflyttning.html).
Och till sist är det P4 Gotland som berättar att** två av Gotlands cykelklubbar samlat in cyklar till flyktingar** på ön. [De skriver:](http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6358782)
> – En cykel betyder allt, säger Mahdi Rezaei som kom till Gotland från Afghanistan för tre månader sen. > > – Om jag ska ut och handla tar jag cykeln, om jag ska till läkaren tar jag cykeln, och om jag ska till gymmet? Jag tar cykeln då också. Buss och taxi kostar mycket pengar för en flykting, säger han.

Lyssna på hela intervjun här:

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer