/ cykelhjälm

Cykling är bland det farligaste man kan göra.

Jag hade bestämt mig för att inte skriva en rad om det här. Jag skulle låta bli. Sedan dök delningen upp i Facebookflödet och jag måste.

screen-shot-09-15-16-at-04-55-pm
I en pressrelease, med den ändå lovande rubriken ”Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten…” (vi hoppades såklart på att innehållet skulle vara om sånt forskning tagit upp som viktigt) skriver NTF:

Att cykla har idag nästan blivit det farligaste man kan göra i trafiken.

Här borde jag ägna lite tid och att gå igenom de undersökningar som gjorts, som visar att samhället fullständigt skitit i att göra en säker och trygg trafikmiljö för dem som väljer att cykla. Att folk trots det cyklar – och trivs med det. Och påtala att cykla definitivt inte är bland det farligaste man kan göra i trafiken.

Men jag orkar inte. Jag är trött på det här NTF. Ni vill plocka bort övergångsställen för oskyddade trafikanter och passar över ansvaret att överleva på fotgängarna. Och ni sliter för att skrämma livet ur dem som trots era utspel i media vågar ge sig ut på cykel. Fine.

Men kan ni åtminstone sluta låtsas som att ni faktiskt bryr er om trafiksäkerhet på riktigt? Ni sysslar med skrämselpropaganda. Varför vet jag inte, kanske har något internt möte på NTF kommit fram till att det inte ska vistas oskyddade trafikanter utomhus. Kanske har NTF antagit en doktrin om att säkraste är om alla sitter skyddade i varsin bil.

Bortsett från att försöka skrämma livet ur hugade cyklister så säger NTF också i tidningen Motor (av alla tidningar):

– De stora förlorarna är cyklisterna och kommunerna som jobbar för ökad cykling. Vi kommer inte att nå de trafiksäkerhetsmål som finns uppsatta inför 2020. Det beror dels på den dåliga cykelhjälmsanvändningen, men även på att den nödvändiga anpassningen av trafikmiljön, utifrån ett ökande antal cyklister, går för sakta, säger Marie Nordén, generalsekreterare i NTF.

Det är väl i princip inget ljug i det här. Men det är som vanligt en oerhört liten del av sanningen. Om man till exempel läser MSB:s rapport om cyklisters skador utgör hjälm en mycket liten del:

screen-shot-09-15-16-at-05-11-pmHjälmanvändande, NTF:s stora käpphäst, finns med som en enstaka av massor av åtgärder som behövs. Viktiga åtgärder.

Läser man istället VTI så skriver de:

Utifrån analyser av de orsaker som bedöms ligga bakom cykelolyckorna, anses en förbättrad halkbekämpning och vinterdäck till cykeln vara de åtgärder som har störst potential att minska antalet allvarligt skadade cyklister, liksom användning av cykelhjälm och skyddsjacka/-byxor. Andra viktiga åtgärder är borttagande av lösgrus, bra barmarksunderhåll och justering av kantstenar, följt av separerade cykelbanor, säkra cykelöverfarter och att ta bort fasta föremål på och i anslutning av cykelvägen. Många allvarliga skador hos cyklister kan också undvikas genom att åtgärda brister på cykeln och dess utrustning.

Det vill säga igen en betydligt mer problematiserande och komplex bild än NTF:s ensidiga fokus på hjälm.

Vi cyklar med hjälm, vi gillar hjälm. Men det finns viktigare saker att göra först, om man på riktigt bryr sig om cyklisters trafiksäkerhet.

[![Det som behöver göras](/content/images/2015/11/11217554_993624454022049_1276614119975894998_n.png)](https://www.cyklistbloggen.se/2015/10/ntf-svarar-cyklistbloggen/)(klicka på bilden för att komma till länkarna)
 

Läs också: Nollvisionen – och varför den är viktig att känna till för cyklister

NTF och Trafikverket osams om trafiksäkerhetsarbetet

Lögner, statistik och döda cyklister

cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istä

Läs mer