/ cykelparkering

Cyklar klarar att hålla balansen själva

I somras berättade DN att det saknas 15 000 cykelparkeringar i Stockholm. Kommunen har inte ”hunnit med” och samtidigt som de stora affärskomplexen i innerstan har stora parkeringsgarage för sina bilburna kunder så saknas precis all motsvarighet för cyklisterna.

När man säger ”cykelställ” så är det det här som dyker upp i huvudet på de flesta svenskar:

2014-01-08 15.00.17

Så har cykelställen sett ut de senaste decennierna och där vi numera har ersatt grafitgrå Televerketlurar med smartphones, två TV-kanaler med hundratals och djupa diskussioner med våra vänner med Facebook, så är de där gråa ställen fortfarande en standard när cykelparkering planeras.

Och de är värdelösa. De missar helt själva kärnan i vad ett cykelställs huvuduppgift är.

Cyklar kan stå själva alldeles utmärkt, om man inte känner för att hosta upp de femtio spänn ett cykelstöd kostar på tex Claes Ohlson, så är det bara att luta cykeln mot närmaste upprätta föremål.

[![2013-11-18 14.15.16](/content/images/2014/01/2013-11-18-14.15.16.jpg)](/content/images/2014/01/2013-11-18-14.15.16.jpg)Det går alldeles utmärkt att…
Det är därför vi inte ser drivor av cyklar ligga utslängda på trottoarer och i parker på stan, trots att det alltså saknas 15 000 ställ. En cykel klarar att hålla balansen själv. De kräver väldigt lite när det gäller att bara ställa ifrån sig.
[![2013-11-22 13.05.10](/content/images/2014/01/2013-11-22-13.05.10.jpg)](/content/images/2014/01/2013-11-22-13.05.10.jpg)…bara luta cykeln mot något
Betyder det att det inte behövs några cykelställ alls? Det är ju tydligen bara att hitta närmaste flaggstång och luta cykeln mot den?
[![IMG_0259](/content/images/2014/01/IMG_0259.jpg)](/content/images/2014/01/IMG_0259.jpg)Utanför cykelmässan i Kista klarar man sig utan cykelställ
Nej. Alla cyklister som kör omkring i Stockholms innerstad, (eller med ”målpunkt” i city, som det heter på trafikplanerarsvenska) och vill slinka in på 7-eleven för en fika vet hur jobbigt det är att leta rätt på den där lagom smala stolpen, det där staketet med precis rätt bredd mellan stolparna eller allra, allra helst, det där riktiga cykelstället.

För det vi vill är inte främst att slippa lämna cykeln liggande på marken. Det vi vill äratt kunna låsa fast cykeln ordentligt.

Och det här är något av en blind fläck för alla de som försöker fixa cykelparkering. De slänger ut ett av de där stålschabraken från förr och sedan är allt klart.

Sommaren 2013 slogs det rekord i antalet stulna cyklar. På Södermalm stjäls omkring fem cyklar om dagen under sommaren. Bara cirka en procent av stölderna klaras upp.

Vi vill alltså slippa få vår cykel stulen. Och ”ordentligt fastlåst” är inte samma sak som att ha satt fast framhjulet med ett slanglås i stället. Det enda som händer då är att man om man är tur får behålla framhjulet.

[![Bara framhjul kvar](/content/images/2014/01/Bara-framhjul-kvar.jpg)](/content/images/2014/01/Bara-framhjul-kvar.jpg)Inte en hel cykel kvar
**”Ordentligt” betyder att det ska gå att få ett Stöldskyddsgodkänt lås runt både cykelns ram och en fast punkt på platsen där man ska lämna cykeln.**

Och det exkluderar helt precis alla slang- och vajerlås. Hur man ska låsa fast sin cykel för att slippa få den stulen är inte raketkirurgi. Vi har skrivit om det tidigare, läs mer hur du gör här.

Det här är inte bara ett lyxproblem för memils som köper racerhojar helt i kolfiber för 40 000+. Det är ett problem för alla som inte bara vill åka enkel resa ner till stan och sedan gå hem. När Trafikverket gjorde en undersökning om bil- och cykelparkeringar framkom det att så mycket som 30 procent av ”möjliga cyklister” avstod för att de inte hade tillgång till säker cykelparkering:

Trafikverket vet att dåliga cykelparkeringar gör att resenärerna väljer andra sätt att resa så sambandet bättre cykelparkeringar fler cyklister är helt klart, enligt Thörnqvist.

Det här vet Stockholms stad och i sin handbok ”Cykelparkering i staden” så är samtliga exempel ställ där man kan låsa fast cykeln ordentligt. Här är ett exempel från Götgatan, modellen heter ”Urban”:
2014-01-14 11.30.36

Det stället finns dock inte med på Stockholms stads karta över kommunala parkeringar, så jag förmodar att de är ditsatta av de lokala affärerna. Med på den kartan är däremot ”Järnvägsparken” som under viss pompa och ståt invigdes så sent som i september förra året av trafikborgarrådet Ulla Hamilton.

”Järnvägsparken” har 84 nya parkeringsplatser vid Stockholms Centralstation (på en plats som DN’s Lars Epstein kallade ”Dunkel cykelparkering”) och jag antar att de är tänkta att användas av folk som byter till och från tågtrafiken där. Det är alltså förmodligen att cyklarna kommer stå parkerade lite längre än utanför citys affärer. Det vill säga, man vill gärna att cykeln ska stå säkert.

Så här ser de ut:

Cykelbilder från Centralstation 2014-01-14 023

Som ni ser är det inte standardstället utan en modell med en bom som sticker ut mot cykeln. Tanken är att man ska kunna komma åt att låsa fast cykeln i stället.

Men det spelar mindre roll. Stället är nämligen inte svetsat, utan bara fastskruvat med två skruvar i ramen:

2014-01-14 11.00.01

Det tar en tjuv några sekunder att montera loss stället och ta både cykel och ställ. Då spelar det ingen roll om man har affärens finaste cykellås, när tjuven i lugn och ro kan plocka loss det i sin verkstad.

När jag var där och kollade idag så var ställen helt tomma. Kan bero på att det är vinter, men samtidigt var det fullt av fastlåsta cyklar bara ett tiotal meter bort där det stod tillfälliga bågställ och fanns räcken att låsa fast i.

[![2014-01-14 09.28.49](/content/images/2014/01/2014-01-14-09.28.49.jpg)](/content/images/2014/01/2014-01-14-09.28.49.jpg)Rätt öde plats
Och så här ser det ut framför en alldeles precis nyöppnad kommunal grundskola i Stockholm med i runda tal 500 elever:

2014-01-08 15.17.59

Ett utslängt standardställ. Det är kanske symptomatiskt att ingen av de många cyklarna står parkerade i stället. För varför skulle de? Hade det varit ställ man kan låsa fast i hade det varit en vits med det, men  stödet fungerar alldeles utmärkt för att hålla cykeln stående och stället erbjuder inget utöver det.

Nu ska sägas att skolan inte är klar än. Kanske kommer det nya ställ, när jag frågade skolans rektor visste hon inte (och den som vill läsa mer om varför det är bra att barn cyklar till och från skolan kan läsa mer här hos Yimby.se).

Ett annat område som blev klart förra året är Nya Hornstull. Hipstersöders pärla tänker man borde ha fixat det här. Och visst fanns det ställ redo när det nya shoppingområdet öppnade. Så här ser de ut:

20130806_134922

Yesbox, jättefina betongbänkar med en liten ögla att fästa framhjulet i. Inga som helst möjligheter att låsa fast cykeln i ramen med till exempel ett godkänt u-lås. Men vilken fin form.

Alltså, är du en person som är inblandad i att fixa fram cykelparkeringar, skriv upp överst på priolistan: Det ska gå att låsa fast cykeln i ramen.

Men nöj dig för all del inte med bara det. Varför inte erbjuda betalande kunder möjligheten att slippa kånka runt på ett tungt cykellås? Här är ett exempel från Holland:

Elektronisk cykelstativ i Eindhoven sikrer betalende cyklister. pic.twitter.com/jplG18aFn3

— CykelTrafikken.dk (@cykeltrafikken) 12 september 2013

Där sitter låsen integrerat i stället och som cyklist lägger man i en avgift så sitter hojen fast.

Under tiden kan vi alla göra som Casey Neistat och fixa vårt eget ställ:

Läs också ”Så ska bristen på cykelparkeringar lösas” i DN.

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer