Stockholm ska bli en cykelstad skriver de i SvD idag. Paradoxalt nog samma dag som DN toppar med att sia om framtidens bilköer:

Att inte cykla är att sitta i bilkö idag och i morgon! Så tillvida du inte åker kommunalt. #dn #08pol #cykla pic.twitter.com/F024mKio

— Viktor Ögren (@ViktorOgren) October 9, 2012

Vi har ju hört det ett tag nu, så det är väl  inte så att man direkt håller andan. Vi minns ju till exempel vårens förslag att stänga Kungsgatan för trafik och förra årets löfte att kommunen skulle utbilda lastbilsförare att inte köra ihjäl cyklister, varav inget hände. Men det intressanta med artikeln i Svenskan är att det börjar bli lite konkret.

Det här är tydligen vad den regerande Alliansen vill införa i Stockholm nästa år:

Cykeljourstyrkan

Cykeljourstyrkan är bilar som åker omkring och fixar saker åt cyklister. Glassplitter i cykelfälten. Hål. Cementesäckar. Kanske parkerade taxibilar? Det ska bara vara att ringa cykeljourstyrkan. Förutom att det känns lite avigt att använda bilar så är det är ett välkommet tillskott. Men det skulle såklart underlätta för framtidens cykeljourstyrkor om befintlig infrastruktur fixades först. Det finns en del att göra när det gäller det vanliga underhållet.

TV4 Stockholm tar till exempel upp Cyklistbloggens käpphäst, att ingen jävel bryr sig om cykelbanan när det ska grävas, byggas och lagas. Om man kan stå ut med 30 sekunders reklam så är det första inslaget i den här sändningen (som ska vara inbäddad härunder, men TV4 är inte Youtube direkt om man säger):

TV4Nyheterna%20Stockholm%2009:33

Stockholms egen cykelmessias, Per Ankersjö (C) säger såhär:

Danskarna har som mål att man ska kunna cykla med en kopp kaffe i handen utan att spilla – dit har vi en bit kvar i Stockholm.

Indeed. Och när det väl går kommer man ändå få skit för att man inte håller bägge händerna på styret utan är memilskoffeinist.

Cykelgator

****Nu är det tydligen dags att införa de här cykelgatorna som det pratades om förut. Det är alltså typ parallellgator där cyklisterna ska vara norm:

… där hastigheten för biltrafiken minskas till 20 kilometer i timmen. Cykelgatorna ska fungera som komplement till huvudgatorna, och avlasta dem, vilket också föreslås i en pågående statlig utredning.

Det här är, som det mycket riktigt poängteras, något rent symboliskt. Säkert jättefint för de som bor där, men mindre intressant ur ett cykelpendlingsperspektiv. Och på twitter finns skepsis:

Cykelgatorna låter som en bra idé. Men vem kommer att respektera dem om polisen skiter dem? Vilket de faktiskt kommer att göra. #08pol

— Magnus Orest (@G_Smurfen) October 9, 2012

Och vi tycker att alla från och med nu pratar om ”bilgator” när det handlar om gator som inte är cykelgator.

Cykeltal

****Cykeltal, eller c-tal, innebär att varje nybyggnation ska ha med antalet cykelparkeringar per bostad.

I morgon läggs budgeten och (C) aviserar 200 miljoner till cykling för 2013.

Samtidigt (nåja, för några veckor sedan skriver Expressens ledarsida om (Mp)s förslag:

Vi föreslår 30 km/h som bashastighet i tätort http://t.co/8cLXkpO3

— Miljöpartiet (@miljopartiet) October 4, 2012

Vi håller med.

En annan cool grej är att alla tweets här ovan är inbäddade med WordPress nya …. bädda in funktioner. Vill man tex svara är det bara att klicka på alltså.