I morse draperades kungliga huvudstaden i ett frostvitt täcke Det börjar, som varje år, poppa upp frågor om dubbdäck för cyklister och eftersom det är allt fler som vintercyklar har vi samlat våra bästa tips.

Precis som det i helgen var knökfullt på alla affärer som säljer overaller och varmfodrade kängor till barn så har frågorna om dubbdäck till cyklar börjat poppa upp, bland annat på Facebook.

FB_dubbdack_fraga

Turligt nog är det lätt att vintercykla! Är du minsta osäker, stolpa in till närmaste cykelhandlare och fråga. För tio år sedan var cykeldubbdäck något riktigt udda, idag hänger de längst fram i skyltfönstret. Så beskriv hur du tänkte cykla så plockar de fram rätt grejer åt dig.

Generellt rekommenderar vi på Cyklistbloggen dubbdäck på vintern. Både Christian och jag kör med 240 dubbar i framhjulet och 120 på bakhjulet. Det fungerar riktigt bra. Men dubbar är inte allt.

[![](/content/images/2012/10/dubb_320.jpg "dubb_320")](/content/images/2012/10/dubb_320.jpg)Smart med dubbdäck även på cykeln. Foto [Adam Franco](http://www.flickr.com/photos/adamfranco/4183671114/sizes/m/in/photostream/) på Flickr.
#### Mjukare gummi för bättre grepp

Att köpa vinterdäck är inte helt enkelt eftersom det finns flera val. En av de första frågorna du ställs inför är hur många dubbar du ska ha i däcken. Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.

Lagom med dubb för pendling

Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.

Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje. Det ska ge en bra balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk. Jag har de senaste fyra åren cyklat på rena isgator blandat med oplogad snö och asfalt med 120 dubbar i varje däck (Nokian) och det har fungerat bra. Förra året bytte jag dock fabrikat till ett med ett något mindre grovt mönster (Schwalbe) och märkte skillnad, kanske inte helt positivt. Okej att det är mer lättcyklat, men jag for i backen en gång när jag svängde ganska svagt. Med 240 dubbar fram har det varit helt lugnt.

När ska man byta däcken?

När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.

Återförsäljaren Sportson har gjort en instruktiv film om dubbdäck (nedan) och ger även fler matnyttiga tips på sin hemsida. Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer.
Och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Du får dessutom köra på gator där dubbdäck är förbjudna.

(Inlägget är publicerat 2012 och 2013, men modifierat sedan dess.)