Det är i Göteborg som Sveriges Radio P4 rapporterar att cykelstölder ökar igen:

P4 Göteborg

Det här är cyklister vana vid, det är till och med så att man brukar säga att det inte är en fråga om din cykel blir stulen, utan när.

Och  man kan säga att polisen tar rätt lätt på problemet.

Också Sveriges Radio
Tomas Håkansson säger att polisen därför prioriterar andra viktigare brott istället. Det säger han till Ekot.
– Då måste man prioritera annan brottslighet före det. Därför att det är inte resurseffektivt att lägga mer tid på den typen av brott, säger han till Ekot.

Man ska såklart lägga skulden på tjuvarna. Om folk gav fan i att sno andras cyklar skulle det här inte vara ett problem. Men det är såklart ett bekymmer att polisen inte tycker det är ett särskilt viktigt brott att beivra. Det visar sig i flera undersökningar att stöldrisken är ett av skälen till att folk inte cyklar.

Enligt Trafikverket avstår runt 30 procent av de möjliga cyklisterna att cykla på grund av stöldrisken.
P4 Stockholm

Men, varför stjäls cyklar? Ett viktigt skäl kan vara att det är oerhört lätt att omsätta dem i pengar. I den digitala världen är man bara en knapptryckning från att ha förvandlat en nystulen cykel till riktiga pengar.

Tänk om man gjorde det svårare? En alldeles fantastisk sak med cyklar är att alla har ett eget nummer, ett ramnummer, lite som bilar har en registreringsskylt.

Men där jag idag kan skicka ett SMS och omedelbart få reda på vem som äger en bil, finns det inget sätt att ta reda på vem som äger en cykel.

Vi tittar också på de stora säljtjänsterna på Internet, Blocket, Tradera och Facebook för att nämna några. Inga av dem kräver att man uppger ramnummer när man ska sälja sin cykel (men, här ska sägas att Blocket i alla fall har en sida om  säkra cykelköp).

Snor man en cykel är det alltså bara att annonsera ut den. Boom - pengar.

Alternativet vore ju att det krävs att man skriver in ramnumret i annonsen. Kombinera det med ett frivilligt register, likt bilregistret, där cykelägare kan registrera sin cykel, så gör du det plötsligt mycket svårare att sälja stulna cyklar. Som köpare kan man bara kolla om cykeln finns registrerad och se om namnet överenstämmer med säljarens. Gör det inte det, så anmäler man annonsen och låter bli att köpa den. Blir man av med sin cykel, spärrar man den i registret så att den dyker upp som stulen.

Plötsligt blir det betydligt mindre intressant att sno hojar.

Systemet finns redan i Danmark, kallas VIN-systemet. Köper du en cykel där finns alltid ramnumret, stelnummer, angivet.

Och där kan du också få reda på ägaren till en cykel med hjälp av polisens egen app eller via fristående webbtjänster.

Det hindrar såklart inte alla cykelstölder, folk får sina cyklar snodda i Danmark också. Men det gör det svårare.

Vad tror ni? Är det dags att införa ett nationellt frivilligt register för alla cyklar och kräva att ramnummer ska uppges vid försäljning? Kanske till och med ett EU-gemensamt, så att det också blir svårare att organiserat föra ut stulna cyklar och sälja i övriga Europa?