cyklar_gotgatan-1024x695
Och här rullar mannen i bruna jackan och lurar döden.

Ett tankeexperiment: Säg att alla som bor på 30 minuters cykelavstånd från sina jobb ställde sina bilar och cyklade istället. Hur många extra cyklister skulle det bli? Ett svenskt forskningsprojekt har svaret. Ett tankeexperiment: Säg att alla som bor på 30 minuters cykelavstånd från sina jobb ställde sina bilar och cyklade istället. Hur många extra cyklister skulle det bli? Ett svenskt forskningsprojekt har undersökt saken.

Svaret har forskare vid Stockholms universitet, Umeå universitet, GIH, miljöförvaltningen och konsultbolaget WSP kommit fram till efter två och ett halvt års studier. Den första delrapporten presenterades på Transportform 2015 i fredags.

Efter att ha vägt in alla viktiga faktorer har forskarna räknat ut att det finns 110 000 stockholmare som har möjligheten att ta cykeln till jobbet, men som inte gör det idag.

– Det här är den grupp som har nära till jobbet och har möjlighet att cykla men som ändå tar bilen. Det är de som åker bil i onödan, säger Peter Schantz, professor vid GIH till SvD.

Med 110 000 pendelcyklister ytterligare, då skulle väl äntligen antalet cyklande vara i någon slags världsklass?

Icke! Enligt forskargruppen skulle vi i så fall nå en andel cykelpendlare på 21 procent. Köpenhamn och Amsterdam ligger på cirka 35 procent, med målet att nå 50 procent.

cyklar_mitt_i_gotgatan
En cykeltur i den friska stockholmsluften.

Men vore det så fantastiskt att alla dessa 110 000 tog cykeln istället skulle hälsoeffekterna bli dramatiska.

– Det är möjligt att undvika cirka 40 förtida dödsfall varje år enbart via den lägre exponering för föroreningar som befolkningen i Storstockholm utsätts för i detta scenario. Till det kommer lika många sparade liv, lågt räknat, genom ökad fysisk aktivitet. Det är stora tal i de här sammanhangen, säger Peter Schantz.

Läs igen: undvika fyrtio (40) förtida dödsfall per år enbart för att föroreningarna skulle bli så pass mycket mindre i stan. Och då anses väl Stockholm vara en ganska ”ren” stad i fråga om utsläpp? Sedan sparas 40 till av de positiva hälsoeffekterna.

Några funderingar: Hur får vi upp dessa 110 000 i sadeln, var ska alla ställa cyklarna när de kommer fram till sina jobb, och hur bygger staden infrastruktur för så många?

Läs SVD:s artikel här: Cykelpendling sparar fler liv än Förbifart Stockholm