/ bilparkering

Borttagna parkeringsplatser betyder minskat cyklande?

Antalet parkeringsplatser för bilar i storstäder minskar i nästan alla svenska storstäder. Syftet är att frigöra yta som kan användas till annat. I sig har det inte jättemycket med cykling att göra, annat än att den där frigjorda ytan ofta fungerar alldeles utmärkt åt att göra cykelväg av.

Men.  Vi ser allt oftare det här argumentet (just det här från Örebro) eller varianter av det:
Argumentet är alltså att när parkeringsplats försvinner, eller börjar kosta, så kommer folk som cyklar till jobbet börja köra bil istället. Huh?

Det tog oss några sekunder att processa det här innan vi fattade. Logiken är alltså, om vi fattar rätt, att folk normalt har bil, som står gratis eller billigt parkerad hemmavid, och cyklar till jobbet. Men så en morgon försvinner den gratisa, eller billiga, parkeringen och då blir det billigare att skippa cykeln, köra bilen hemifrån och ha den stående på jobbet istället. Och på så sätt leder färre parkeringsplatser till att folk slutar cykla och börjar köra bil istället.

Jag vet inte. Har alla gratis parkering vid sina arbeten? Om man har en stillastående bil som man inte använder dagligen kanske det är bättre och billigare att hitta en hyrd p-plats ändå? Eller gå med i bilpool?

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer