*Trafikkontoret har, som en del av satsningen på ökad cykeltrafik, beslutat att det ska anläggas cykelbanor längs Odengatan, mellan Birger Jarlsgatan och Odenplan. Men hur bra är de? Cyklistbloggen cyklar inte så ofta längs Odengatan, därför låter vi lokalbon Jocke von Scheele gästblogga i två inlägg. *

[Visa större karta](https://maps.google.se/maps?f=q&source=embed&hl=sv&geocode=&q=Birger+Jarlsgatan,+Stockholm&aq=0&oq=birger+jarl&sll=59.496006,18.294675&sspn=2.381598,8.453979&t=h&ie=UTF8&hq=&hnear=Birger+Jarlsgatan,+Stockholm&ll=59.340595,18.066619&spn=0.001659,0.004128&z=14&layer=c&cbll=59.344869,18.058779&panoid=AR4Z5Y17FVGBWVKab5XCnQ&cbp=12,262.57,,0,-2.28)

Det började med att information, i form av ett brev med en planskiss över gatan, damp ned i brevlådan hos de boende längs Odengatan (däribland mig) i mitten av oktober. För några veckor sedan började så arbetena med att markeringar sprayades ut och någon vecka senare var det plötsligt färdigmålat och klart! Eftersom de enda arbeten som behövde genomföras var målning i asfalten och byte av några skyltar så gick det väldigt smidigt. Förmodligen var det billigt också.

[![Ny cykelbana](/content/images/2013/11/Ny-cykelbana.jpg)](/content/images/2013/11/Ny-cykelbana.jpg)Foto: Jocke von Scheele
 

Detta är en typ av cykelfält som jag tror tidigare varit ganska ovanlig i Stockholm. Den består av ett fält längst till höger i körbanan, avskilt från bilarnas körfält med heldragen linje. Det finns inga parkeringar längs gatan, och cykelbanan kan därför ligga alldeles intill kantstenen.

Det två vanligaste varianterna av cykelbana längs Stockholms gator är antingen a) en cykelbana uppe på trottoaren, innanför de parkerade bilarna, eller** b) ett cykelfält i gatan, till vänster om bilparkeringen**. Båda har sina nackdelar.
Cykelbana uppe på trottoaren har, bland annat, följande problem:

  • Den är i praktiken gångbana – inga fotgängare tänker på halvt utsuddade streck på marken, som dessutom inte syns på vintern när snön ligger. Man bör inte cykla snabbare än promenadtakt här.
  • Den blir sällan ordentligt snöröjd eller sopad, eftersom det är trångt och bökigt. Rullgrus brukar ligga kvar där tills det spolas bort av något slagregn framåt juni.
  • De som kliver ur en bil på passagerarsidan har ingen chans att uppfatta cyklister som kommer farandes alldeles till höger om bilen. Inte heller att det är en cykelbana de kliver rakt ut i när de slänger upp dörren.
  • På- och avfarterna till dessa är ”perfekta parkeringsplatser”, där man kan ställa bilen utan att vara i vägen för övrig biltrafik.
  • De parkerade bilarna skymmer cyklisterna – en vänstersvängande bilist ser inte cyklisten, som har företräde, förrän denne är mitt ute i korsningen. En högersvängande bilist ser aldrig cyklisten, möjligen hör han kraset under höger bakhjul. Detta är en farlig konstruktion!
[![Trottoar](/content/images/2013/11/Trottoar.jpg)](/content/images/2013/11/Trottoar.jpg)Foto: Jocke von Scheele
 

Cykelfält i gatan, längs parkerade bilar, lider av andra problem:

  • Bilar som ska parkera längs gatan måste använda cykelfältet för att kunna manövrera in på parkeringsplatsen och blockerar då detta.
  • Eftersom det ”bara” är streckad avskiljning mellan bilkörfältet och cykelfältet upplever många bilister att det är ”ganska okej” att dubbelparkera där. Sitter man kvar i bilen, så man kan flytta sig om en bil innanför vill ut, är det så gott som lagligt.
[![Cykelfält](/content/images/2013/11/Cykelfält.jpg)](/content/images/2013/11/Cykelfält.jpg)Foto: Jocke von Scheele
 

Eftersom dessa cykelfält ofta är blockerade måste cyklister tränga sig ut i bilarnas körfält, vilket är riskfyllt, i synnerhet om man håller betydligt lägre fart än bilarna. Detta gör att ovana cyklister ofta tycker att det känns obehagligt att cykla i dessa cykelfält. Gissningsvis lockar de inte så många nya cyklister ut i Stockholmstrafiken.

Den variant som nu byggts längs Odengatan dras däremot inte med ovanstående problem. De har inga problem med fotgängare, snöröjningen har alla möjligheter att göra ett bra jobb och cyklisterna är synliga för bilar. Dessutom är problemen med fulparkeringar inte lika stora.

Är då detta svaret på hur man bygger cykelbanor i Stockholm – finns det inga problem med den? Jo, tyvärr finns det ganska stora problem med just detta genomförande, som ställer hela idén på huvudet…
(Fortsättning följer i del 2)