Så här ser det ut i Barcelona. Längst till vänster har ni körfältet. I mitten parkering för bilar. Däremellan dörrzon och gummihinder och längst till höger cykelfält:

[![](/content/images/2012/08/barcelona-1024x764.jpg "barcelona")](/content/images/2012/08/barcelona.jpg)Foto: Helena Sahlén
 

Det ser ut som om det här är en efterhandslösning, att man helt enkelt bestämt sig för att vägen skulle ha ett cykelfält och därefter gjorde om vägen så billigt och enkelt som möjligt. Genom enkla modifieringar har de nu en väg som är förhållandevis säker för cyklister och där bilisterna inte kommer parkera i cykelfälten. Det finns en dörrzon, som också innebär att bilisterna har någonstans att ta vägen när de kliver ur och i bilen. Gummihinder gör klart för bilisterna var gränsen går.

Så här ser det samtidigt ut i Stockholm:

Här är parkeringsytan oftast kvar vid trottarkanten. Ytterst alltså bilvägen, därefter cykelbana, bilparkering och trottoar. Vilket ofelbart leder till att bilisterna parkerar i cykelfältet när de ska handla och att taxibilar använder cykelfältet för att plocka upp nya passagerare. Livsfarligt.

Tipstack till Helena Sahlén.