Göteborg har precis infört trängselskatt, något som tydligen fått ett antal bilister att tycka att cykelvägar är perfekta smitvägar. Lösningen? Man sätter ut betongsuggor. Men de hindrar inte bara bilister – de är också livsfarliga för cyklister. Och trafikkontoret i Göteborg aviserar i GP att de kan tänka sig att sätta ut ännu fler:

Gång- och cykelbanan vid Mossebergsskolan i Guldheden och GC-banan vid Glasmästaregatan i Krokslätt har också blockerats för biltrafik.

– Vi har beredskap för liknande avspärrningar om vi upptäcker fler sådana konstigheter, säger Anders Roth på trafikkontoret.

På vår Facebooksida visade Ola Kvarnbo hur en sugga dykt upp för att hindra bilister att ta sig förbi betalstationen vid Fridkullagatan:

[![Foto: Ola Kvarnbo](/content/images/2013/01/74359_4478091944598_581354317_n.jpg)](/content/images/2013/01/74359_4478091944598_581354317_n.jpg)Foto: Ola Kvarnbo
 

Tydligen har några bilister till och med använd en gång- och cykeltunnel under E6 mellan Lisebergs baksida och villaområdet i Jakobsdal i Örgryte för att slippa betala de maximalt 18 kronor det kostar att passera. Även där står det nu betongsuggor i vägen. Samtidigt visar forskning att hinder i cykelbanan orsakar trafikolyckor bland cyklister:

En tredjedel av alla trafikanter på sjukhus är cyklister, och orsaken att cyklisterna hamnar på sjukhus är i tre av fyra fall singel-cykel-olyckor. Anna Niska har studerat dessa olyckor, och tillsammans med vägunderhåll och drift, är fasta föremål på cykelbanan en vanlig orsak till skador. Det kan till exempel handla om så kallade betongsuggor.

Men hey! Vem bryr sig om några cyklister, right? Som Gustav skrev på Twitter:

Även när de ska stoppa bilarna från att köra fel så tänker man (ibland iaf) mest bara på bilarnas trafikmiljö :\

Läs mer om hinder i cykelbanan härhär och på Krister Isakssons blogg på Kadens.se.

EDIT: Som Erling skriver i kommentaren nedan:

Ur  gcm handboken sid 131

”Trafikkontoret i Göteborg har gjort studier som visar att särskilt cykelolyckor orsakas eller försvåras av fasta hinder på eller utmed cykelbana. ”

Kommunen vet alltså det här redan. Varför sätter alltså Trafikkontoret ut hinder som de vet orsakar olyckor?