För någon månad sedan visste vi inte riktigt att det fanns ett ”Exploateringskontor” i Stockholm, men de satte en tydlig flagga på cyklistkartan i och med färdigställandet av Kanalvägen. Vi fäste oss särskilt vid formuleringen:

”att det ”bara är 1 meter brett” vid två (2) stycken övergångsställen utefter den annars, relativt sett, långa sträckan, omaket att här behöva sakta in och vara uppmärksam även mot gående om man här precis möter en annan cyklist i motsatt riktning”.

Ja, vad är väl två stolpar mitt  i en pendlingsväg egentligen? Inte allt som kommit från Exploateringskontoret visade det sig när vi började nysta.

Det räckte med att bege sig dryga kilometern bort, fågelvägen, till Hammarby Kaj, för att hitta fler. Så här ser det ut där:

10858448_10152645126219125_252190203321722522_n

Såvitt vi kunnat utröna var det Exploateringskontoret som gjorde den här lösningen för några år sedan. Det står alltså ett hus i cykelbanan. Eller två snarare, fortsätter man några meter ser det ut så här:

10458940_10152645117269125_8330202999156284779_oInte bara ett hus i cykelbanan, utan också en praktisk plats att ställa skyltar. De har stått där ett par år. Nu ska sägas att det här inte är något pendlingsstråk, eller ens huvudstråk, men det är fortfarande en cykelbana. Inte heller är det något stort praktiskt problem för cyklister – ingen använder de där banorna utan folk cyklar i blandtrafik på gatan. Samtidigt bryter de visserligen formellt mot lagen som säger att man ska hålla sig på cykelbanan om sådan finns, men hey, cyklister bryter ju ändå mot lagen jämt.

Frågan är varför de anlades överhuvudtaget. För att bättra på kilometerstatistiken för kommunens cykelsatsningar?

På platsen finns förövrigt tre gångvägar: på trottoaren till vänster i bild, där kvinnan med barnvagn går och utanför staketet till höger längs kajen, nere vid vattnet. Man hade alltså kunnat lägga cykelbanan vid sidan av stolparna utan att gångtrafiken skulle få minskad framkomlighet. Men alla måste ju kompromissa eller hur?

Den här är också Exploateringskontorets:

10875Foto: Krister Isaksson/Bicycle.se

Det är längs Hornsbergs Strand och det är alltså samma lösning som användes på Kanalvägen – man tar ett av körfälten och ställer en stolpe där. Det känns lite som om det är något slags ”signaturlösning”, även om det här var betydligt fler än bara två stolpar.

Hornsbergs Strand är också ett pendlingstråk. Ni minns:

Screen Shot 11-27-14 at 04.40 PMHohohohohoho

Det ska tydligen också göras om. Trafikkontoret, som tagit över förvaltningen sa till StockholmDirekt.se:

– Jag tycker inte att det blev så lyckat. Tyvärr har det varit dålig kommunikation internt, förklarar hon.

– Vi ska göra det bättre för både cyklister och fotgängare, säger Jevgenija Palin.

Det är trafikkontoret som kommer ha hand om ombyggnaden som planeras under nästa år.

Men det slutar inte där. Det här är Hägerstensvägen:

10504Foto: Krister Isaksson/Bicycle.se

Formellt sett inga stolpar i cykelbanan här. Istället byggde man den enkelriktade cykelbanan jättesmal, 1,2 meter enligt ritningarna (ska vara 2,2 enligt cykelplanen). Och skippade helt att kommunens handböcker säger att det ska vara ordentligt avstånd till stolpar i sidled, så man swischar förbi stolparna med någon centimeter från armbågen, samtidigt som man håller koll på fotgängare som kan komma från andra hållet där gångbanan smalnar av vid varje port.

Den här cykelbanan blev så dålig att Trafikkontoret, som tog över förvaltandet, först la hastighetshinder, så kallade ”rumble strips” synliga på bilden ovan – för att sedan bestämma sig för att helt ta bort cykelbanan.

I april 2012 skrev de:

Hägerstensvägen har nyligen byggts om av exploateringskontoret i samband med nybyggnation av bostäder

Trafikkontoret håller med om att gångbanan förbi vissa av entréerna är något smal. Kontoret kommer att se över markeringarna med så kallade rumble strips, målningsränder som målas över cykelbanan och medför att fordonet vibrerar vid passage, utanför de entréer som har en smal gångbana.

I november 2013:

För att minimera konflikter mellan gång- och cykeltrafiken på sträckan så avser kontoret att styra om cyklisterna som färdas i östlig riktning till gatan där de får samsas med biltrafiken.

Så, Trafikkontoret avskaffade helt enkelt Exploateringskontorets nybyggda cykelbana.

Om det är ett pendlingsstråk? Jajemen.

”Bara två stolpar” alltså.

Och vi ställer som vanligt bilderna ovan, mot Nollvisionens:

Screen Shot 11-20-14 at 04.08 PM

På Kanalvägen fick de göra om utformningen kring stolparna (och vi får se om de kommer få vara kvar på sikt), Hornsbergs strand ska fixas, och på Hägerstensvägen tas hela cykelvägen bort. Det här kostar rimligtvis pengar, skattepengar. Allt är alltså nybyggt. Det är vägar och infrastruktur som i princip omedelbart efter färdigställandet måste göras om.

Vi är bara en sketen amatörblogg med oerhört vag kunskap om kommunens inre – men är det inte märkligt med en situation där ett kontor bygger och ett annat dömer ut?

Och trots att det pågått ett par år och ”cykelmiljarden” har varit ett begrepp som nu går vidare till nästa politiska förvaltning, så skrivs det förvånansvärt lite om det systematiska felbyggandet.

Så oviktig är cyklingen. Som en ledarskribent sa ”En cyklande nation behöver cykeljournalistik”.

Och snart ska de börja bygga nya Slussen. Hur tror ni cykelvägarna kommer bli?

Läs också: Varför blir det alltid fel?