Nu börjar Slussenombyggnationerna på allvar – till exempel stängs Saltsjörampen för cykeltrafik den 24 juni. Det kommer bli trångt och svårframkomligt.

Tjockt med trafikanter vid Slussen just nuOch då är det ändå rätt tjockt redan

Problemet för cyklister är att det bara finns två realistiska passager i nord-sydlig riktning i Stockholm. Den ena är Västerbron som ligger en god bit bort, den andra är just Slussen. En alternativ väg är med den nya färjeförbindelsen över Riddarfjärden – men för att kunna använda den behöver du ett SL-kort och den går bara en gång i halvtimmen.

Screen Shot 03-18-14 at 09.22 AM

Den ligger också precis mitt mellan Slussen och Västerbron vilket gör att cyklister från väster lika gärna kan ta just Västerbron, samtidigt som cyklister från öster, till exempel Nacka och Värmdö, förmodligen inte väljer att cykla igenom Slussenarbetena bara för att ta färjan.

Jag undrar om det inte skulle vara en bra idé att också göra en färjeförbindelse öster om Slussen. Det här är smalaste stället i leden:

Blockhuss2

Här tänker jag att man kunde lägga en dedikerad cykelfärja som går i skyttel under rusningstrafik, från Nacka Strand till Blockhusudden. Då skulle cyklister från Nacka och Värmdö kunna välja att ta vägen över Djurgården istället för att ta sig in bland byggarbetena vid Stadsgårdsleden och över Slussen. Det i sin tur skulle minska trycket på bygget att hantera de rätt stora trafikvolymer som passerar där:

Blockhusudden

Eller en slags cyklisternas österled om man så vill. Kör man i skytteltrafik så borde en rundpassage inte ta mer än tio-femton minuter, med en färdtid över på kanske tre-fyra minuter.

Härifrån över till det gula huset i mitten alltsåHärifrån över till det gula huset i mitten alltså

Två alternativa sträckningar: Kvarnholmen (som numera har bro som öppnar om någon vecka):

Blockhuss3

Eller som Per föreslog på Facebook (länk i kommentarsfältet nedan), från Fåfängan till Beckholmen:

Blockhuss5

Målet är alltså att göra färjeresan så kort som möjligt, för att få kortare vändtider och därmed också vänttider.

Vad tror ni som cyklar österifrån, skulle ni kunna tänka er att ta färjan över istället? Och vad säger kommunen?