Det är i de små grejorna man ser de olika måttstockarna som allt mäts mot i trafiken. Det här är en cykelväg i Stockholm:

Ni ser hur en tredjedel av cykelvägen plötsligt liksom försvinner, precis där den ouppmärkta stolpen står. Just stolpen kan vara rätt knepig att se när det börjar mörkna, särskilt när det går fotgängare till vänster och man har strålkastare från mötande bilar i ögonen. Och inte kan blixtbromsa eftersom det är fullt med grus.

Men hey, om man inte ser en stolpe som står mitt i vägen ska man kanske inte ge sig ut i trafiken. Och om man missar en hel avsmalning? Pfft, skaffa körkort. Du har väl ögon att se med.

Det här är exakt samma stolpe från andra hållet:

Stolpens enda funktion är att varna för den där avsmalningen. Stolpen står där för att bära upp en reflex som varnar trafiken. Eller vänta, inte trafiken. Som varnar motortrafiken för avsmalningen.

**Nu kan man tycka att om man inte ens har ögon att se en trottoarkant så har man inte i trafik… **

Nej såklart inte. För bilar och bussar ser ingenting i trafiken. De måste har tydligt utformade vägar, med tydliga reflexer uppsatta för allt som avviker. Annars riskerar de ju att minst få plåtskador.

Cyklister däremot ska kunna se allt, vara beredd på allt och aldrig göra misstag i trafiken. Även ouppmärkta stolpar som varnar andra trafikanter för farligheter.

De riskerar ju dessutom inte kostsamma plåtskador.