/ cykelfält

Är det riktigt, Riktigt, RIKTIGT säkert att man inte får parkera i cykelbanor?

Det här är en frågeställning som dyker upp med viss regelbundenhet, inte sällan understött av någon artikel i tidning som velat reda ut. Behovet av att få bekvämparkera sin bil i cykelväg tycks outsinligt. Nu är det Nya Wermlands Tidning, NWT, som väljer att lyfta denna viktiga fråga.

Kanske okej ändå?

Som valt att ta in en insändare med den uppfordrande rubriken:

”Cyklister får visa hänsyn som alla andra”.

Det där är ju en vanlig replik när cyklist påpekar att det är dumt, och olagligt, att ställa sig i cykelfält och cykelbanor. Att det är cyklisten som ska visa hänsyn till den stackars motorfordonsförarens behov av närhet till vad det nu kan vara. Pizzeria, Lidl, eller affär.

För skälen att få stanna precis i cykelfältet, eller cykelbanan är ju många. Som insändaren i Nya Wermlands Tidning målar upp det:

(…) men menar du på allvar att yrkesfolk ska behöva leta upp en ledig parkeringsplats (vilket kan ta sin tid i stan), betala parkeringsavgift och sedan bära fönstren (som du tog som exempel) över stan bara för att du ska slippa stiga av din cykel?

Ja, hur skulle det se ut med yrkesfolk irrande omkring på stan med stora laster av fönster, bara för att en dryg cyklist ska slippa stiga av cykeln. Ett vanligt problem för hederligt folk i Sveriges städer.

12006138_983537005030794_6108460449764727741_n

Typiskt intolerant cyklist som inte fattar att det är viktigt att taxi kan köpa macka på Lidl utan att behöva leta parkeringsplats hela dagen.

Men. Insändare är såklart en sak, redaktionell text en annan. Och till den här insändaren hade redaktionen valt att foga en lite faktaruta:

”Det är tillåtet att stanna/parkera för lastning och avlastning trots att det råder parkeringsförbud på platsen (vilket det gör på cykelbanor). Man får i princip stå den tid som behövs för lastandet/lossandet, men avbrott i lastning eller lossning får inte ske. Källa: Transportstyrelsen”

Det här är ju lite revolutionerande i så fall. Vi har grävt i det här vid massor av tillfällen och samtliga gånger fått samma svar, från Transportstyrelsen, från Stockholms stad och från stans parkeringsbolag, nej det är inte tillåtet att ens stanna på cykelbanor eller i cykelfält.

sk--rmdump011

*Tidigare svar*
En av våra följare på Facebook var snabb som en kobra och skrev till redaktionen. Och fick svaret:

Hej!

Jag har talat med Transportstyrelsen eftersom jag tyckte deras broschyr var lite vag. Det som står i bildtexten stämmer.

Så vi gjorde vad varje cyklistbloggare värd sitt vägsalt skulle göra, vi hojtade till våra kontakter på Transportstyrelsen. Vad är detta? Har reglerna ändrats? Har vi missförstått något?

Nope. Svaret vi fick var entydigt, nej man får inte lasta och lossa på cykelbanor:

Ett cykelfält är en del av körbanan som är avskild med vägmarkering (rader av små ”sockerbitar”) medan cykelbana är en särskild bana normalt skild från körbanan med kantsten eller motsvarande. När det gäller stannande och parkering på cykelbana eller i cykelfält är det helt enkelt stoppförbud som gäller. Stoppförbud är ett starkare förbud än parkeringsförbud. Står det en bil, med eller utan förare, på en cykelbana eller i ett cykelfält kan en parkeringsvakt skriva ut parkeringsanmärkningen direkt – då finns ingen respittid utan lappen på rutan direkt!

Så. för att göra det tydligare och enklare:

1. helt enkelt stoppförbud som gäller.

2. lappen på rutan direkt.

Så, för femte, sjätte gången, man kan tycka att det är helt rimligt att hålla sin bil ur vägen för den riktiga trafiken genom att ställa sig tvärs över en cykelbana, men det är fortfarande olagligt. Och ironi och raljerande åtsidan, det är dessutom livsfarligt.

Jag citerar Jeroen i ett tidigare inlägg:

Fast vet du vad? När jag pustar upp för en backe där någon står dubbelparkerad i cykelfältet så måste jag ta mig ut i vägbanan. Där är jag inte särskilt välkommen, eftersom jag ju har min plats i cykelfältet och dessutom går det rätt långsamt för mig. Säg att jag cyklar i långsamma 20 km/tim och hinns upp av bilar som ibland kör 50 med råge. Då blir det just – farligt. För mig. Cyklister som blir påkörda av bilar blir ofta allvarligt skadade eller dör.

Och mig själv:

Som cyklist och som cyklist med barn är det oerhört otryggt att behöva köra slalom runt parkerade bilar. Det spelar ingen roll hur mycket man saktar ner – det är oerhört svårt att bedöma hastigheten på upphinnande fordon, inte minst när det på vintern är mörkt och man bara har strålkastare att titta på. Då tvingas man stanna och vänta tills det är helt klart i vägen, något det sällan blir. Vilket gör att framkomligheten blir noll. Särskilt jobbigt när man har barn i barnsadel bakpå.

Det är farligt, inte minst för unga, som inte är så trafikvana. Cykelbanan som du parkerar i är kanske en skolväg, en väg till träning, eller till en kompis. När du tvingar barn att lämna tryggheten på cykelbana eller cykelfältet så kan det vara så att du tvingar ut barnet i snabb biltrafik. Och det var väl inte meningen?

Därmed hoppas vi det besvarat för den här gången och med lite tur dröjer det några år till innan vi behöver återkomma till ämnet.