[![Four way crossing @ Götgatan Stockholm](http://farm8.staticflickr.com/7173/6498342119_a32cf019f0.jpg)](http://www.flickr.com/photos/gillinger/6498342119/ "Four way crossing @ Götgatan Stockholm by Christian Gillinger, on Flickr")Herrejösses! Hur ska vi klara av det här?
 

Som Jeroen skrev igår, så föreslår regeringens utredare att väjningsplikten vid övergångsställen och cykelöverfarter ska ändras till att omfatta även cyklister. Det tycker ett gäng kränkta bilister i kommentarsfältet är heltokigt:

”Ännu fler som ska få begå självmord med en ny kamikazeregel. Vi har redan sett hur en hel del folk saknar självbevarelsedrift när man gav gående företräde. De SPRINGER ut på gatan framför en bil för att de har ”företräde”, utan att se sig för.” – Danial

”När man införde den nya regeln som gav gångtafikanter absoluit företräde framför bilister, så ökade dödsolyckorna och nu är det kaos. Inga gångtrafikanter följer några regler och alla går ohämmat mot röd gubbe. Cyklisterna är likadana och följer i stort sett inga bestämmelser alls. Nu ska de få ännu mer förtur och då kommer cykrelolyckorna öka de med.” – Grottbald

”Cyklingsutredare?
Löjeväckande titel.
Bilar ska väja för cyklister. Ännu mer löjeväckande.” –britas

Ja, hur ska det gå när redan fotgängarna kommer som läskiga överraskningar i en i övrigt rak och fin väg?

Ett sätt kan vara att börja betrakta övergångsställen för vad de i praktiken är, nämligen korsningar. Bilister klarar ju oftast hyggligt av vanliga korsningar, där de möter andra bilister. Eftersom de ser dessa trafikplatser som just korsningar, inte som raksträckor med dekorationsmålning på.

Jag har skrivit om det här förut, så jag länkar till texten ”om rätten till väg” och nöjer mig så.