Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Är cyklister trafikens värsta marodörer?

Publicerad den 25 mars, 20187 juli, 2022

(Uppdaterad 2021)

Cyklisterna-v--rsta

Ett av de vanligaste temana i sura kommentarsfält, krönikor eller ledartexter från redaktörer med skrivkramp och närmande deadline, är gnällandet på cyklister, dessa trafikens värstingar, som skiter i alla trafikregler, cyklar mot rött och, ja spottar på vanliga människors rättskänsla.

Screen-Shot-18-03-25-at-05.36-PM

Vi har länge försökt hävda att det inte stämmer. Att all tillgänglig forskning pekar på att cyklister är, kors i taket, lite som vem som helst. Några cyklar laglydigt som söndasskolemagistrar, några ser trafikregler mest som tips man kan förhålla sig lite fritt till.

Screen-Shot-18-03-25-at-05.36-PM-001

Nu har Sonja Forward, forskare hos VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, kollat närmare på det. Stämmer det alltså, att cyklister skiter i trafikregler och kör som de vill? Så här säger hon till tidningen VTI-Aktuellt:

– Våra observationer visar inte på någon sådan generell anarki, säger
Sonja Forward, forskare på VTI.

Forskarna på VTI mätte i trafiken, totalt observerades 5857 cyklister – vilket väl får sägas vara ett förhållandevis stort dataunderlag.

De kom fram till att medelhastigheten i Stockholm ligger på beskedliga 15-25 kilometer i timmen, och att få cyklister når över 30 km/h.

Fler slutsatser:
Screen-Shot-18-03-25-at-05.44-PM

Den sista punkten känns ju rätt anmärkningsvärd, eftersom den är livsfarlig för cyklisten.

– Vi såg cyklister som hade grönt och gjorde rätt, men bilisterna lät bli att lämna företräde trots att de borde ha gjort det.

Här kanske det finns utrymme för en informationskampanj?

–Vi såg också bilister som tog hänsyn och agerade som de skulle göra, men då tutade andra bilister bakom, berättar Sonja Forward. Det säger något om klimatet i trafiken.

Hon menar att cyklisterna är väldigt medvetna om att de är oskyddade och anpassar sig efter det. De som klagar över att det är vanligt att cyklister far fram överallt utan att bry sig om varken barn eller gamla, att de kör på trottoarer, mot färdriktningen, etcetera, ja, de har fel, säger Sonja Forward.

Vilket är det vi varit inne på sedan vi började den här bloggen 2010. Nu alltså med forskningsstöd.
Läs mer i VTI-Aktuellt nummer 1 2018 här.

Inte bara i Sverige

Men det är inte bara i Sverige som undersökningar visar att cyklister kanske inte är särskilt exceptionellt lagbrytande i trafiken. Samma sak gäller i vårt grannland, Danmark:

Av mer än 29 000 danska cyklister var det bara 4,9 procent som bröt mot trafikreglerna när det fanns cykelbana. I blandtrafik ökade siffran till 14 procent. Tidigare forskning visade att 66 procent av danska bilförare bröt mot trafikreglerna.

Och när Copenhagenize gjorde en liknande undersökning med 80 000 cyklister, blev resultatet att 5 procent bröt mot trafikreglerna.

I delstaten Florida, som knappt har någon cykelinfrastruktur alls, kom en undersökning 2018 fram till att 88 procent av cyklisterna följde trafikreglerna, jämfört med 86 procent för bilförarna.

Och precis som i Danmark, där undersökningar visar att cyklister är mer benägna att följa trafikregler när vägmiljön är anpassad efter dem, så visade en undersökning för så länge sedan som 1977 att bara 18 procent av cyklisterna stannade vid trafikljuset vid Vikingterminalen i Stockholm. När trafikljuset programmerades om till att bara slå om till rött när korsande trafik kommer, så minskade rödljuscyklandet till att idag vara nästan obefintligt.

(Toppbild: Pixabay/CC0)

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}