För två och ett halvt år sedan skrev vi om Malmös första stora cykelgarage, det i Hyllie. Vi var grymt avundsjuka på lounge, duschar, VIP-förvaring och förvaringsboxar. Nu är det dags igen när Malmö i veckan öppnar ”Bike & Ride Malmö Central” vid, tja, Malmö Central.

[![50B1802](/content/images/2014/02/50B1802.jpg)](/content/images/2014/02/50B1802.jpg)Foto: (c) [Richard Jack](http://www.rundtramp.se/)/Rundtramp.se
Det är såklart ingen slump att parkeringen är vid Centralen – där tågen går vidare till stora delar av Skåne och till Danmark. Så här säger Jennie Fasth, som arbetar med Bike & Ride:
Cykeln står inomhus, det är kamerabevakat område, finns en cykelhandlare i närheten och en lounge att pusta ut i. Vi tror och hoppas att vi kan inspirera fler städer att satsa på anläggningar som Bike & Ride.
Så här ser det ut:
[![Lounge! Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se](/content/images/2014/02/50B1777.jpg)](/content/images/2014/02/50B1777.jpg)Lounge! Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se
När vi skrev om garaget i Hyllie blev vi imponerade över att det fanns en lounge, men det är ju grymt med en cykelhandlare för att kunna få service också.
[![Här kommer det finnas cykelmek. Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se](/content/images/2014/02/50B1794.jpg)](/content/images/2014/02/50B1794.jpg)Här kommer det finnas cykelmek. Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se
Det ser snyggt ut, ljust och luftigt och de har dessutom ansträngt sig när det gäller dekorationer och utsmyckning. Här till exempel, med kakelmosaik för att visa vägen:
[![Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se](/content/images/2014/02/50B1770.jpg)](/content/images/2014/02/50B1770.jpg)Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se
Vänthallarna är såklart uppvärmda och har informationstavlor för tågen. Ytterligare en detalj som vi är grymt imponerade över är att det också finns speciella ställ för lastcyklar:
[![Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se](/content/images/2014/02/50B1750.jpg)](/content/images/2014/02/50B1750.jpg)Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se
I Stockholm är lastcyklar en rätt okänd företeelse, inte minst eftersom våra cykelfält oftast inte är breda nog för att cykla lastcykel i, men i utvecklade cykelstäder kommer lastcyklarna som ett brev på posten.

De är praktiska eftersom man kan använda dem till mer än att ta sig från punkt a till punkt b: man kan storhandla, hämta på dagis, köra till stranden och de funkar också utmärkt att handla på IKEA med (läs till exempel hos VLT om IKEA i Västerås och hos Momentummag om IKEA i Uppsala).

Förekomsten av lastcyklar är helt enkelt en markör på att en cykelstad är på rätt väg.

Men en lastcykel kostar en del och då vill man såklart gärna kunna låsa fast den ordentligt. Många lastcyklar är också bredare än vanliga cyklar och då behövs lite utrymme. Och nu kan man alltså det vid Malmö Central.

Bike & Ride Malmö C invigs på torsdag nästa vecka och kommer vara öppen dygnet runt.

Och här är huvudstadens variant, ”Järnvägsparken” vid Stockholms Central: 2014-01-14 09.28.49   Läs mer och se fler bilder hos Richard Jack på Rundtramp.se

UPPDATERAT 13 februari: Nu också med video:

Läs mer hos Sydsvenskan.