I helgen rapporterade Ekot om att allt fler elcyklar säljs under den sinistra rubriken:

Screen Shot 10-06-15 at 09.01 AM

”Fler elcyklar ökar riskerna”.

Och så kan det ju vara. Eventuellt.

Men precis som allt i världen så kan man välja att se på nymodigheter på många olika sätt. Vi tänker att när vi ändå får gissa (och här gissar vi ju alla. Ingen vet om fler elcyklar ökar riskerna i praktiken) så skulle vi valt rubriken:

Fler elcyklar sänker hastigheten

Vi tror ju nämligen inte att det främst är cyklister som byter till elcyklar och plötsligt ökar hastigheten från kanske 20km/h till de svindlade MEMILS-tokiga 25 km/h en elcykel i Sverige får erbjuda.

Vi tror att det handlar om folk som tidigare inte cyklat alls. Till exempel bilister. Som stöd till det (ja, vi spekulerar vilt nu, precis som alla andra) har vi P1 Morgon/Ekots egen enkät bland cyklisterna i Götgatsbacken i Stockholm:

Japp, han blir utskrattad när han frågar om cyklisterna någonsin övervägt elcykel. Cyklister är inte nödvändigtvis främsta målgruppen för elcyklar. Även om det kan kännas naturligt.

Här tror vi en stor del av målgruppen finnsKanske finns potentiella elcyklister någon annanstans än i cykelbanorna?

DN skriver till exempel för rätt länge sedan:

En ny undersökning bland tusen bilpendlare i länet visar att 44 procent gärna skulle ställa bilen hemma minst en dag i veckan. Då skulle koldioxidutsläppen minska med 200 000 ton per år enligt beräkningar från KTH.

Det finns potential alltså. En annan som inte först ser den eventuellt ökande olycksrisken som det viktigaste att tänka på med elcyklar är Expressens Patrik Kronqvist. Han skriver i en ledare under rubriken ”Märkligt mediegnäll på gröna elcyklar”:

Enligt tyska forskare är det också framför allt bilåkandet som minskar när folk skaffar sig elcykel. Deras prognos är att tyska elcykelpendlare 2030 kommer spara in 1,5 miljoner ton koldioxidutsläpp per år, det motsvarar de totala utsläppen från en stad av Eskilstunas storlek.

Japp, vi tror mer och mer på elcykelns hastighetssänkande effekt.

Vi passar därför på att intervjua en helt fiktiv tjänsteman på Vägtrafikstyrelsen:

– Det säger sig själv att när folk slutar köra i ett fordon som har en topphastighet på kanske över 200 km/h och i stället använder ett som bara klarar 25 km/h, så sjunker hastigheten i trafiken. Vi på Vägtrafikstyrelsen hoppas ju att det här också kan innebära att andelen som bryter mot hastighetsgränserna minskar.

Läs också: Hälften kör för fort på 40-väg

Forskare: 30 km/h i stan sparar liv

Det skulle alltså kunna spara liv och sänka hastigheterna om fler elcyklade. Lite beroende på hur man ser på det.

Läs och lyssna också på:

P4 Jämtland: Elcyklar säljer som aldrig förr

P4 Kalmar: Elcyklar bidrar till att få fler att börja trampa