Jag tänkte att 2015 skulle vara året då man började plocka bort stolpar ur cykelbanorna, istället för att som hittills sätta dit dem. Kanske närde jag en förhoppning att det äntligen skulle sjunka in att plötsliga hinder i vägbanan inte bara är farlig för motorfordonsförare, utan att samma princip, kors i taket, gäller också för de fordonsförare som ofta kallas ”oskyddade trafikanter”. Alltså cyklister.

Men det verkar inte så. I veckan upptäckte jag via Facebookgruppen Cykla i Stockholm att kommunen i sin vishet valt att placera ytterligare en stolpe mitt i körfältet på en dubbelriktad, rätt hårt trafikerad, cykelbana:

EDIT: Nepp, den stolpen har stått där åtminstone sedan 2009. Det nya är att någon på kommunen faktiskt insett att det är en rätt dålig idé att ställa stolpar i körbanor. Och tyckt att en toppenlösning inte är att fixa så att stolpen inte står i körbanan längre, utan att man istället kan nöja sig med att rita en ring runt. Och en pil.

2015-06-05-15.50.36

Det handlar alltså om att enkelrikta vägen ner mot Ringvägen (fortsätter man rakt fram så hamnar man på vänster sida ner mot Södermalm). Cyklister som kommer från det här hållet får inte fortsätta rakt fram, utan måste göra en U-sväng ner för en backe vidare mot, tja andra resmål. Det är alltså det de två pilarna visar.

Tittar man från andra hållet ser det ut så här:

2015-06-04-17.34.27

Där visar skylten istället att vägen blir en dubbelriktad kombinerad gång- och cykelbana. Som ni ser är den placerad mitt i vänstra körfältet, som enligt vägmarkeringen går rakt fram.

Skyltplaceringen är såklart inte planerad så. Den är helt enkelt bara ställd där eftersom man kände att man behövde den och inte orkade hitta på en bättre lösning. Ingen cykelbana är för smal för att inte få plats med en skylt. Och för att komma runt att man av någon anledning inte får ställa skyltar mitt i körbanor så har man målat en vit ruta runt den. Presto, ingen körbana.

Jag är ingen stor konstnär, till skillnad från dem som efter eget huvud totade ihop den här väglösningen, men för att ni som inte cyklar där ska förstå exakt ur usel den  här trafikplatsen är, så har jag ritat lite på frihand. Om skylten inte hade stått där hade man kört, och promenerat, så här:

Med-indikatorer

Grönt i alla nyanser är cyklister, rött är cyklister som gör U-sväng, pga enkelriktat och blått är fotgängare i bägge riktningar. Ni ser ju vilken gröt det är. Men nu har de ju alltså dessutom ställt en stolpe mitt i ena cykelkörfältet. Resultatet? Tja, man liksom tränger ihop alla precis där det är som allra smalast:
Med-indikatorer-runt-stolpe

Igen, blått är fotgängare i bägge riktningar, grönt är cyklister och rött är cyklister som ska göra U-sväng. Precis där ställer man alltså en stolpe.

Det här är inte en liten bi-väg. Det här är pendlingsvägen för tusentals cyklister från Söderort. Den har till och med ett eget namn, ”Arenaleden”. Det här vet kommunen – det är därför de häromåret byggde om och breddade vägen över bron – alltså precis innan det här härket till trafiklösning:

Screen-Shot-06-06-15-at-04.25-PM-1
Precis innan skylten finns det gott om utrymme

Men sen när alla kommer där i klunga så ska fotgängare och cyklister i nästan precis alla riktningar alltså plötsligt tryckas ihop på en plats med någon meters bredd.

Jag trodde att det 2015 i princip bara var Exploateringskontoret, eller fulparkerande yrkesförare som hade inställningen att det här med grejor mitt i körbanorna främst var ett handhavandeproblem.

Styret-1

Att det kanske började sjunka in vad alla de där cykelolycksundersökningarna visar: att cyklister skadar sig, allvarligt, när vägarna är farligt byggda. Nollvision och allt det där. Men nej. Ingen cykelbana i Stockholm är för smal för att inte rymma några trafikskyltar till.

Och då känner jag, att eftersom jag är med och betalar skatt till alla vägar- och det ju uppenbart är helt rimligt att välja den här billigare lösningen, att bara ställa stolparna mitt i vägen lite sådär, så förväntar jag mig att det ska tillämpas genomgående. Sluta slösa på våra skattemedel i onödan, som görs överallt i trafiken förutom när det gäller cykelvägar.

Screen-Shot-06-06-15-at-06.03-PM
Här en stolpe med betydligt mer plats

Sluta bygg påkostade buffertzoner och göra breda ordentliga vägar. Ställ stolparna mitt i vägen, ge fan i att sätta ut reflexer och varningar. Man kan börja på den här platsen. Här är mitt förslag till ny sträckning för cykelbanan:

Ny-skylt2-2

Mellan de gröna strecken är nya cykelbanan. Mellan de röda kan man dra bilfilen. Visst, det blir en stolpe mitt i vägen för motortrafiken, men det har vi ju kommit fram till är helt ok.

Det finns ju ratt. Det är bara att sätta igång. Det finns säkert miljoner att spara.