Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Onaturligt låg hastighet på 40-vägar.

Publicerad den 19 juli, 202125 november, 2021

Vi läser en ledare i tidningen ”Mest Motor”. Själva texten polemiserar med NTF:s krav på att sänka maxhastigheten i städerna till trettio kilometer i timmen, en åtgärd som till exempel Paris tagit till och också i Tyskland har frågan lyfts:

“The efficiency of traffic is not restricted by a 30 km / h speed limit, but the quality of travel is noticeably increased,” the cities’ declaration reads. Roads would be safer, especially for pedestrians and cyclists, while both traffic noise and air pollution would be reduced. 

Vi ska inte ge oss djupare in i den debatten, förutom att konstatera att när skribenten skriver:

Innan vi går vidare måste jag givetvis säga att jag håller med om att säkerhet är extremt viktigt. Men vi ska som det heter ta de lägst hängande frukterna och undvika improduktiva beslut. Transporter handlar om att komma fram och hur mycket tid skulle spillas om fem miljoner bilar och hundratusentals bussar och lastbilar skulle köra 30 i Sveriges alla tätorter? Är vi ens säkra på att slutresultatet skulle bli en höjd säkerhet? 

Så är svaret åtminstone i Stockholm, ”inte särskilt mycket tid skulle spillas”. Genomsnitthastigheten i huvudstaden ligger på 19-20 km/h i innerstan och 36 km/h i ytterstaden.

Men, det är såklart märkligt som cyklist att läsa en ledare som handlar om hastighetsgränser, som nästan omedelbart flyttar över fokuset på… ja, cyklisterna. Har de överhuvudtaget ett ansvar?

Mestmotor.se

Det hela kokar ner ungefär till att eftersom NTF tycker att sänkt hastighetsgräns ökar säkerheten för oskyddade trafikanter, till exempel cyklister, så betyder det att cyklisterna, som drabbas, kan cykla som tokar. Och det är dåligt. Bättre då att kräva att cyklister blir duktigare trafikanter. Om vi raljerar lite.

Anywhoo, förutom att en sänkning till 30 kilometer i timmen alltså innebär att cyklister inte behöver ta sitt ansvar, så riktar skribenten också in sig på att majoriteten av olyckorna är singelolyckor:

Varför skriver inte Marie att 80 procent av alla cykelolyckor är singelolyckor – att endast 10 procent har med andra trafikanter att göra?

Vilket vi ju haft uppe ett par gånger på bloggen. När VTI undersökte cyklisters olyckor 2013, så kom de fram till att åtta av tio olyckor var just singelolyckor.

 Resultatet visar att nästan hälften av olyckorna kan relateras till vägutformning  eller drift- och underhåll.

Vilket alltså innebär att biltrafiken inte överhuvudtaget är inblandad. Så, onödig sänkning av hastighetsgränsen alltså. Mot det kan vändas att majoriteten av dödsolyckorna sker mellan bil och cyklist. Vi läser till exempel VTI från 2017:

I genomsnitt dör 25 cyklister om året i trafiken i Sverige, de flesta saknar hjälm. Större delen av dödsolyckorna skedde i kollision med fordon i korsningar i tätort. Bidragande olycksfaktorer var framför allt alkohol och mörker, men också tveksamhet gällande väjningsplikt.

Forskning.se

EDIT: Och här blandar alltså Mest Motor ihop *alla olyckor* med *dödsolyckor* när de skriver:

Antalet omkomna cyklister var 26 förra året, av dessa hade tio procent med andra trafikanter att göra = 2,6. Vi är nere på väldigt små tal där det mesta blir gissningar som kan leda till väldigt stora förändringar: ombyggnad och omskyltning av 2 500 mil väg.

Läser vi i VTI:s rapport om cyklisters olyckor skriver de att:

”Av de dödade cyklisterna har 69 % omkommit i kollision med motorfordon, vanligtvis en personbil.”

Det betyder att för att vara korrekt borde texten lyda ”Antalet omkomna cyklister var 26 förra året, av dessa hade 69 procent med andra trafikanter att göra=18”. Det är lite större tal.

Men, om vi applicerar Nollvisionen på detta, alltså det här att trafikanter fattar dåliga beslut, och då ska de inte straffas med allvarliga skador eller döden, så framstår det som helt i linje med den att förorda en sänkning av hastighetsgränserna.

Nollvisionen på engelska.


Vilket såklart inte utesluter att man samtidigt arbetar för att cyklister, och alla andra trafikanter, tar sig fram på ett säkert och laglydigt sätt. Och avslutningsvis, på tal om det här med att fara fram som tokar, följa trafikreglerna och ta ansvar, konstaterar tidningen Mest Motors ledare att:

Marie (NTF:S ordförande, Cyklistbloggens anm) är indignerad över att färre bilister håller fartgränserna på 40-sträckor. Men när det blir 40 på fler vägar är det självklart. Jag kan till och med tycka att det är illa med ”onaturligt” låg hastighet. Vid skolor, sjukhus och områden där det känns motiverat kör de flesta gärna 30. Men är vägen bred och sikten god blir det obegripligt, vilket undergräver förståelsen och respekten för reglerna och det försämrar kanske också uppmärksamheten?

Eller, det är självklart att bilisterna skiter i fartgränserna på 40-vägar eftersom de är så många, och att bilisterna då tvingas köra ”onaturligt” sakta. Det är väl okej att köra sakta ”där det känns motiverat”, men på resten är det ju klart att bilisterna drar på lite grann.

Joråsåatt, förståelsen för regelbrott är ju, ja flexibel.

3 svar på ”Onaturligt låg hastighet på 40-vägar.”

  1. Anders M skriver:
    20 juli, 2021 kl. 8:59 f m

    Jag blev tvungen att kolla om Mest Motor är ännu en sån där parodisajt, är fortfarande inte säker på att den inte är det. De har det i alla fall mysigt i kommentarsfältet!
    Också: Han spelar miljökortet! Bilar är minsann inte gjorda för att köra så onaturligt långsamt som under 50.

    Laddar in …
  2. Per von Zweigbergk skriver:
    20 juli, 2021 kl. 2:50 f m

    Marie (NTF:S ordförande, Cyklistbloggens anm) är indignerad över att färre bilister håller fartgränserna på 40-sträckor. Men när det blir 40 på fler vägar är det självklart. Jag kan till och med tycka att det är illa med “onaturligt” låg hastighet. Vid skolor, sjukhus och områden där det känns motiverat kör de flesta gärna 30. Men är vägen bred och sikten god blir det obegripligt, vilket undergräver förståelsen och respekten för reglerna och det försämrar kanske också uppmärksamheten?

    Låter som att man kanske bör se över utformningen på dessa breda bilvägar i tätorter där man satt en 40-gräns. Finns det kanske utrymme av vägen man kan ta till annat? Lite mer trängsel för bilarna skulle naturligt sänka hastigheterna och efterlevnad av hastighetsgränser, om det är det man vill uppnå, samtidigt som man kan få andra positiva effekter, som t.ex. bredare cykelbanor där det faktiskt går att mötas om man cyklar i bredd.

    Laddar in …
    1. felix reychman skriver:
      22 juli, 2021 kl. 4:56 e m

      Just det där har vi faktiskt provat hemma hos mig. Någon nämnde att en av anledningarna till att så många inte håller 30, som de borde, är att vägen är så bred och stor och fin att ingen egentligen fattar eller lägger märke till att det är en 30-väg. Min upplevelse är att sedan man tog en del av vägutrymmet, och använde det till annat (tyvärr parkering, men poängen kvarstår), sänktes hastigheten. Så, ja, gör cykel. och gångbanor av det som inte behövs. Strålande lösning.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d