Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm tar fram ny cykelplan

Publicerad den 20 april, 20211 december, 2021

Det är elva år sedan vi skrev det senast – att Stockholm tar fram ny cykelplan:

Så här såg det ut back-in-the-days

Då var det inte en dag för sent och det samma gäller väl nu. Den nya cykelplanen har kommit rätt långt en remissversion är redan ute på… remiss och vi har bara hunnit skumma igenom. Men, det verkar som att den stora förändringen är att fokus inte längre är på arbetspendling, utan vardagscykling. Borta är också de tre olika cykelbaneklassificeringarna ”pendlingsstråk”, ”huvudstråk” och ”lokalstråk” som fått nya namn – där man av någon anledning blandar termer: ”Primärstråk”, ”huvudnät” och ”lokalnät”.

Ur ”Cykelstaden – Cykelplan för Stockholm 2021”

”Cykelplanens huvudsakliga inriktning är fortfarande aktuell. Arbetet med översynen
har syftat till att uppdatera planen genom ett bredare grepp om cykling med
fokus på en mognare cykelstad för alla.”

Vi återkommer när vi hunnit plöja den, men för er som vill läsa själva finns den här:

Cykelstaden – Cykelplan för Stockholm 2021

Bilagor

BIlagor

Läs alla inlägg om Stockholms cykelplan.

2 svar på ”Stockholm tar fram ny cykelplan”

  1. Arne B skriver:
    23 april, 2021 kl. 3:28 e m

    Finns det någon motsvarighet tillmvardagscykling bland andra trafikantslag? Vardagsgående, någon? Vardagskörande? Vad innebär prefixet vardags?

    Laddar in …
  2. felix reychman skriver:
    20 april, 2021 kl. 10:57 f m

    vardagscykling istället för pendlingscykling?

    Vari består den vardagliga cyklingen som inte är pendling?! Har man tagit bort ”pendling” till förmån för ”nyttoperspektivet” (i motsats till ren nöjescykling), eller har man gjort precis tvärtom, slutat prioritera nyttocykling till förmån för nöjescykling?

    Detta blir en spännande pappersprodukt att lägga på hyllan och fullständigt skita i de kommande tio åren!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d